1.000 de cadre didactice vor pregati elevii pentru viata
calendar_month 24 Oct 2011, 00:00
1.000 de cadre didactice vor pregati elevii pentru viata ca urmare a proiectului “Metode inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”.
Luni, 24 octombrie, a avut loc conferinta finala a proiectului “Metode Inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”. Proiectul a fost implementat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in parteneriat cu Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) si International Child Development Initiatives.
In cadrul conferintei au fost prezentate produsele proiectului (toolkit–ul „Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa”) si a fost dezbatut curriculumul optional propus pentru gimnaziu. Proiectul a fost implementat in perioada 2008 – 2011, timp in care peste 1000 de cadre didactice au beneficiat de instruire pentru dezvoltarea abilitatilor de viata.
In contextul instabil al educatiei in Romania, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in parteneriat cu FDSC si International Child Development Inititiatives a implementat un proiect extrem de ambitios, menit sa pregateasca tanara generatie pentru probleme reale, cu care se va confrunta pe intreg parcursul vietii. Cadrele didactice au fost deschise si au primit cu entuziasm ideea schimbarii: o schimbare de mentalitate, de atitudine si mai ales de conduita, care sa sprijine copiii de azi pentru a deveni o generatie matura, responsabila si pregatita sa asigure un viitor pe masura tarii noastre. Demersurile de introducere a conceptului de ”dezvoltare a abilitatilor de viata” in Romania au fost incepute inca din 2005 de catre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (Romania) si International Child Development Initiatives (Olanda) prin proiectul ”Copii si tineri, promotori ai societatii civile in Romania”. La vremea respectiva, singurele referiri cu privire la acest concept, in Romania, vizau programe si proiecte de dezvoltare a deprinderilor de viata independenta, destinate in special copiilor institutionalizati.
Astfel, proiectul “Metode Inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” raspunde unei necesitati reale. Imbunatatirea nivelului de calificare a personalului didactic in invatamantul preuniversitar, pentru a asigura un invatamant de calitate, bazat pe cunoastere si dezvoltare personala, devine acum posibila, prin crearea unui curriculum de formare pentru personalul didactic. Dascalii au fost instruiti pentru a putea elabora programe educationale cu focus pe dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor.
Obiectivele proiectului dezvoltat pe parcursul a 3 ani au fost reprezentate de crearea si dezvoltarea competentelor si a abilitatilor personalului didactic, care sa permita dezvoltarea abilitatilor de viata de baza pentru elevii din invatamantul preuniversitar. S-a urmarit dezvoltarea capacitatii elevilor de a comunica, de a lucra in echipa, de a se implica in viata comunitatii. Practic, tinerii beneficiaza de “lectii de viata”, intr-o atmosfera relaxata si mai ales nonformala, diferita de contextul educational standard.
In acest sens, au fost sustinute o serie de cursuri, intitulate “Dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”. Acestea sunt concepute pentru a raspunde nevoilor reale de formare personala si profesionala a elevilor, prin schimbarea perspectivei cadrelor didactice din Romania asupra procesului educational.
Accentul a fost pus pe competente reale, abilitati si aptitudini, astfel incat absolventii sa se integreze social si sa poata urma un traseu coerent de dezvoltare sau un traseu vocational. Demersul a fost un real succes, formarea primei serii de cadre didactice participante ajungand la final in ianuarie- martie 2011.
Peste 1 000 de cadre didactice au fost formate pentru a educa tanara generatie, in urma organizarii a 22 de focus grupuri la nivel national. Acestea au urmarit identificarea unor abilitati cheie ce urmeaza a fi dezvoltate. Mai mult decat atat, au fost instruiti 18 experti (formare de formatori TOT) si au fost implementate 90 de programe pilot de dezvoltare a abilitatilor de viata la nivel national.
“Abilitatile de viata reprezinta seturi de abilitati care permit individului sa duca o viata de calitate, sa interactioneze corespunzator cu ceilalti, sa-si implineasca obiectivele propuse si sa-si rezolve problemele”, declara doamna Rada Dumitru, Inspector scolar de specialitate pentru implementarea descentralizarii institutionale in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Ilfov.
Proiectul a fost extrem de bine primit de catre beneficiarii sai, pe fondul unei tensiuni existente in sistemul de invatamant, unde „copilul este chinuit de o teoretizare excesiva. Indiferent de nivel, elevul este preluat si transformat intr-un depozit de cunostinte, multe dintre ele fara utilitate imediata. In lipsa unor dotari materiale corespunzatoare ale scolilor, dascalii se refugiaza in lectii savante, omitand faptul ca o abilitate de viata se poate forma fara a implica resurse financiare deosebite. Proiectul dezvoltat de FDSC si-a propus sa schimbe acest lucru, oferind elevilor programe coerente de formare a abilitatilor de viata, vizand o cat mai buna insertie profesionala si sociala” a adaugat doamna Dumitru.
In cadrul Conferintei a fost lansat ghidul de abilitati de viata, un instrument care isi propune sa creeze motivatia pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor si sa ofere instrumentele de baza, unor cadre didactice care au inteles necesitatea demersurilor de acest tip si valoarea actului didactic corelat cu exigentele societatii bazate pe cunoastere.
Proiectul “Metode inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” (Cod proiect POSDRU/3/1.3/S/3; ID 4713) este finantat prin Fondul Social European - Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU), a demarat in anul 2008 si s-a derulat pe parcursul a 3 ani.
Luni, 24 octombrie, a avut loc conferinta finala a proiectului “Metode Inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”. Proiectul a fost implementat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in parteneriat cu Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) si International Child Development Initiatives.
In cadrul conferintei au fost prezentate produsele proiectului (toolkit–ul „Metode si instrumente pentru dezvoltarea abilitatilor de viata la clasa”) si a fost dezbatut curriculumul optional propus pentru gimnaziu. Proiectul a fost implementat in perioada 2008 – 2011, timp in care peste 1000 de cadre didactice au beneficiat de instruire pentru dezvoltarea abilitatilor de viata.
In contextul instabil al educatiei in Romania, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in parteneriat cu FDSC si International Child Development Inititiatives a implementat un proiect extrem de ambitios, menit sa pregateasca tanara generatie pentru probleme reale, cu care se va confrunta pe intreg parcursul vietii. Cadrele didactice au fost deschise si au primit cu entuziasm ideea schimbarii: o schimbare de mentalitate, de atitudine si mai ales de conduita, care sa sprijine copiii de azi pentru a deveni o generatie matura, responsabila si pregatita sa asigure un viitor pe masura tarii noastre. Demersurile de introducere a conceptului de ”dezvoltare a abilitatilor de viata” in Romania au fost incepute inca din 2005 de catre Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (Romania) si International Child Development Initiatives (Olanda) prin proiectul ”Copii si tineri, promotori ai societatii civile in Romania”. La vremea respectiva, singurele referiri cu privire la acest concept, in Romania, vizau programe si proiecte de dezvoltare a deprinderilor de viata independenta, destinate in special copiilor institutionalizati.
Astfel, proiectul “Metode Inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” raspunde unei necesitati reale. Imbunatatirea nivelului de calificare a personalului didactic in invatamantul preuniversitar, pentru a asigura un invatamant de calitate, bazat pe cunoastere si dezvoltare personala, devine acum posibila, prin crearea unui curriculum de formare pentru personalul didactic. Dascalii au fost instruiti pentru a putea elabora programe educationale cu focus pe dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor.
Obiectivele proiectului dezvoltat pe parcursul a 3 ani au fost reprezentate de crearea si dezvoltarea competentelor si a abilitatilor personalului didactic, care sa permita dezvoltarea abilitatilor de viata de baza pentru elevii din invatamantul preuniversitar. S-a urmarit dezvoltarea capacitatii elevilor de a comunica, de a lucra in echipa, de a se implica in viata comunitatii. Practic, tinerii beneficiaza de “lectii de viata”, intr-o atmosfera relaxata si mai ales nonformala, diferita de contextul educational standard.
In acest sens, au fost sustinute o serie de cursuri, intitulate “Dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor”. Acestea sunt concepute pentru a raspunde nevoilor reale de formare personala si profesionala a elevilor, prin schimbarea perspectivei cadrelor didactice din Romania asupra procesului educational.
Accentul a fost pus pe competente reale, abilitati si aptitudini, astfel incat absolventii sa se integreze social si sa poata urma un traseu coerent de dezvoltare sau un traseu vocational. Demersul a fost un real succes, formarea primei serii de cadre didactice participante ajungand la final in ianuarie- martie 2011.
Peste 1 000 de cadre didactice au fost formate pentru a educa tanara generatie, in urma organizarii a 22 de focus grupuri la nivel national. Acestea au urmarit identificarea unor abilitati cheie ce urmeaza a fi dezvoltate. Mai mult decat atat, au fost instruiti 18 experti (formare de formatori TOT) si au fost implementate 90 de programe pilot de dezvoltare a abilitatilor de viata la nivel national.
“Abilitatile de viata reprezinta seturi de abilitati care permit individului sa duca o viata de calitate, sa interactioneze corespunzator cu ceilalti, sa-si implineasca obiectivele propuse si sa-si rezolve problemele”, declara doamna Rada Dumitru, Inspector scolar de specialitate pentru implementarea descentralizarii institutionale in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Ilfov.
Proiectul a fost extrem de bine primit de catre beneficiarii sai, pe fondul unei tensiuni existente in sistemul de invatamant, unde „copilul este chinuit de o teoretizare excesiva. Indiferent de nivel, elevul este preluat si transformat intr-un depozit de cunostinte, multe dintre ele fara utilitate imediata. In lipsa unor dotari materiale corespunzatoare ale scolilor, dascalii se refugiaza in lectii savante, omitand faptul ca o abilitate de viata se poate forma fara a implica resurse financiare deosebite. Proiectul dezvoltat de FDSC si-a propus sa schimbe acest lucru, oferind elevilor programe coerente de formare a abilitatilor de viata, vizand o cat mai buna insertie profesionala si sociala” a adaugat doamna Dumitru.
In cadrul Conferintei a fost lansat ghidul de abilitati de viata, un instrument care isi propune sa creeze motivatia pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor si sa ofere instrumentele de baza, unor cadre didactice care au inteles necesitatea demersurilor de acest tip si valoarea actului didactic corelat cu exigentele societatii bazate pe cunoastere.
Proiectul “Metode inovative in formarea personalului didactic pentru dezvoltarea abilitatilor de viata ale elevilor” (Cod proiect POSDRU/3/1.3/S/3; ID 4713) este finantat prin Fondul Social European - Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU), a demarat in anul 2008 si s-a derulat pe parcursul a 3 ani.
Noutati




