Numele din topul scolilor de soferi ca marime din Romania nu sunt intotdeauna si cele mai bune
calendar_month 30 Iun 2015, 00:00
In ultimii ani, pe piata scolilor de soferi din Romania se observa un fenomen cel putin straniu, greu de explicat prin logica ce se aplica de obicei pe principiul competitiei.
Numarul scolilor de soferi este in crestere si mai mult, scolile de soferi in sine par sa devina tot mai mari cu tot mai multi instructori auto, insa aceasta situatie nu se reflecta si in performantele la nivel national, rata de promovabilitate fiind in cadere libera, cu mai putini cursanti ce reusesc sa obtina permisul de conducere de la an la an. In aceste conditii este important de dezbatut critic situatia, astfel incat sa se identifice problema din spatele acestor statistici de loc imbucuratoare.
Top scoli de soferi in functie de rata de promovabilitate, nu de dimensiune
Una dintre cele mai des intalnite erori in listarea scolilor de soferi de top este sortarea acestora in functie de dimensiune mai degraba decat in functie de performante. Este situatia proverbiala a cantitatii inainte de calitate, iar pe piata scolilor de soferi din Romania, statisticile arata ca problema este mai de actualitate ca niciodata.
Gigantii de pe piata prestatorilor de acest tip de servicii tind sa dea rezultate mai slabe pe masura ce cumuleaza mai multi cursanti an de an. Trendul de crestere al numarului scolilor de soferi este insotit de un trend de crestere a numarului de instructori auto colaboratori sau angajati ai scolilor, iar acest numar este, la o analiza atenta a statisticilor oficiale disponibile, invers proportional cu numarul de cursanti care reusesc sa obtina permisul in urma finalizarii perioadei de pregatire.
In ciuda faptului ca exista site-uri de chestionare online precum www.odat.ro care indruma doritorii de permis catre cele mai practice metode de studiu oferind astfel solutii reale de maximizare a sanselor de obtinere a permisului, scolile de soferi par sa fie tot mai putin interesate de rezultatele statistice sau chiar depasite de situatie.
Privind un top 30 al celor mai mari scoli de soferi din Romania se observa cum cele mai multe dintre acestea nu trec de pragul psihologic de 50% procent de promovabilitate, cu o rata medie situata undeva in jur de 30-35%, rezultate extrem de slabe in conditiile in care exista planuri pentru implementarea unui sistem de control al calitatii in urma caruia scolile care scad sub procentul de promovabilitate de 40% risca sa isi piarda licenta.
Aceste scoli ce au in general peste 1000 de cursanti anual si cativa zeci de instructori par sa nu reuseasca sa mentina acelasi control al calitatii ca si scolile de soferi mai mici. Mai poate fi vorba vorba de o imposibilitate a conducerii de a mentine standardele ridicate atunci cand numarul de instructori auto face testarea periodica a performantei acestora aproape imposibila.
Este neclar daca este vorba despre dezinteres sau scoli de soferi care au devenit pur si simplu atat de mari incat se prabusesc sub propria greutate, cert este faptul ca doritorii de permis sunt pusi in situatia in care, daca nu sunt atenti la calitatea serviciilor scolii cu care aleg sa se pregateasca si merg pur si simplu pe criterii de popularitate sau dimensiuni, risca sa se afle printre numarul tot mai mare de respinsi la examenul pentru permis auto.
Rezultate tot mai proaste in topul scolilor de soferi, tarife la fel de mari
In ciuda rezultatelor ce nu fac de loc cinste acestor "nume de top" pe segmentul de piata al scolilor de soferi, cresterea nivelului competitiei si performantele tot mai slabe nu influenteaza, asa cum ar fi normal, tarifele si pachetele de oferte.
Conform adevarul.ro, in anul 2015 scolile de soferi sunt la fel de scumpe ca si pana acum, cu tarife medii de circa 1000 de lei pentru categoria B de permis:
"Conform normelor in vigoare, pregatirea teoretica si practica se intinde pe o perioada de patru saptamani. In acest timp, candidatul va participa la un curs teoretic de 25 de ore, dupa care va incepe pregatirea practica ce dureaza circa 30 de ore. Pentru acestea pretul mediu cert in Capitala este de 900 - 1000 de lei."
Numarul scolilor de soferi este in crestere si mai mult, scolile de soferi in sine par sa devina tot mai mari cu tot mai multi instructori auto, insa aceasta situatie nu se reflecta si in performantele la nivel national, rata de promovabilitate fiind in cadere libera, cu mai putini cursanti ce reusesc sa obtina permisul de conducere de la an la an. In aceste conditii este important de dezbatut critic situatia, astfel incat sa se identifice problema din spatele acestor statistici de loc imbucuratoare.
Top scoli de soferi in functie de rata de promovabilitate, nu de dimensiune
Una dintre cele mai des intalnite erori in listarea scolilor de soferi de top este sortarea acestora in functie de dimensiune mai degraba decat in functie de performante. Este situatia proverbiala a cantitatii inainte de calitate, iar pe piata scolilor de soferi din Romania, statisticile arata ca problema este mai de actualitate ca niciodata.
Gigantii de pe piata prestatorilor de acest tip de servicii tind sa dea rezultate mai slabe pe masura ce cumuleaza mai multi cursanti an de an. Trendul de crestere al numarului scolilor de soferi este insotit de un trend de crestere a numarului de instructori auto colaboratori sau angajati ai scolilor, iar acest numar este, la o analiza atenta a statisticilor oficiale disponibile, invers proportional cu numarul de cursanti care reusesc sa obtina permisul in urma finalizarii perioadei de pregatire.
In ciuda faptului ca exista site-uri de chestionare online precum www.odat.ro care indruma doritorii de permis catre cele mai practice metode de studiu oferind astfel solutii reale de maximizare a sanselor de obtinere a permisului, scolile de soferi par sa fie tot mai putin interesate de rezultatele statistice sau chiar depasite de situatie.
Privind un top 30 al celor mai mari scoli de soferi din Romania se observa cum cele mai multe dintre acestea nu trec de pragul psihologic de 50% procent de promovabilitate, cu o rata medie situata undeva in jur de 30-35%, rezultate extrem de slabe in conditiile in care exista planuri pentru implementarea unui sistem de control al calitatii in urma caruia scolile care scad sub procentul de promovabilitate de 40% risca sa isi piarda licenta.
Aceste scoli ce au in general peste 1000 de cursanti anual si cativa zeci de instructori par sa nu reuseasca sa mentina acelasi control al calitatii ca si scolile de soferi mai mici. Mai poate fi vorba vorba de o imposibilitate a conducerii de a mentine standardele ridicate atunci cand numarul de instructori auto face testarea periodica a performantei acestora aproape imposibila.
Este neclar daca este vorba despre dezinteres sau scoli de soferi care au devenit pur si simplu atat de mari incat se prabusesc sub propria greutate, cert este faptul ca doritorii de permis sunt pusi in situatia in care, daca nu sunt atenti la calitatea serviciilor scolii cu care aleg sa se pregateasca si merg pur si simplu pe criterii de popularitate sau dimensiuni, risca sa se afle printre numarul tot mai mare de respinsi la examenul pentru permis auto.
Rezultate tot mai proaste in topul scolilor de soferi, tarife la fel de mari
In ciuda rezultatelor ce nu fac de loc cinste acestor "nume de top" pe segmentul de piata al scolilor de soferi, cresterea nivelului competitiei si performantele tot mai slabe nu influenteaza, asa cum ar fi normal, tarifele si pachetele de oferte.
Conform adevarul.ro, in anul 2015 scolile de soferi sunt la fel de scumpe ca si pana acum, cu tarife medii de circa 1000 de lei pentru categoria B de permis:
"Conform normelor in vigoare, pregatirea teoretica si practica se intinde pe o perioada de patru saptamani. In acest timp, candidatul va participa la un curs teoretic de 25 de ore, dupa care va incepe pregatirea practica ce dureaza circa 30 de ore. Pentru acestea pretul mediu cert in Capitala este de 900 - 1000 de lei."