Bunele maniere la volan sau in taxi
calendar_month 27 Sep 2006, 00:00
Cum sa ne comportam la volan Intr-un taxi , de pilda , un client nu se aseaza langa sofer decat daca doreste sa vada orasul. Barbatul care insoteste o doamna nu se va aseza langa sofer , ci in spate , langa ea. Daca mergem cu o masina particulara apare o modificare a etichetei: ne vom aseza langa cel care conduce masina. Ar fi nepoliticos sa stam in spate.

Daca in masina sunt mai multe persoane vom ceda locul din fata celei mai in varsta sau unei doamne. Daca este vorba despre un cuplu ,sotul va ocupa locul din spate. Proprietarul masinii deschide portierele ,ii ajuta pe invitatii sa ii sa urce, se aseaza ultimul, se asigura ca usile sunt bine inchise si apoi se aseaza la volan. La sfarsitul calatoriei este primul care coboara din masina ca sa-i ajute pe musafirii sai sa coboare. La intoarcere, are obligatia de a le conduce pe doamne pana la usa casei lor.

Daca la volan se afla o femeie ,de deschiderea ,inchiderea portierelor si de bagaje se ocupa unul dintre barbatii din masina.Dar,o va ajuta sa coboare,oferindu-i mina. Daca invitam pe cineva la o plimbare cu masina,e urat sa-i pretindem bani de benzina.Daca ne oprim la un restaurant nu vom avea pretentia sa ni se plateasca si consumatia noastra. Cheltuielile vor fi impartite egal. Altfel stau lucrurile daca prietenii nostri hotarasc si noi suntem de acord sa ne ofere o masa. Drumul ne priveste pe noi,masa pe ei. Tinuta de eleganta ne obliga sa mergem la receptii ,la teatru ,la opera cu masina noastra ori cu taxiul. Daca suntem cu masina , sa ne hotaram cine va conduce la intoarecere sa nu bea alcool.O amenda sau alte necazuri costa cu siguranta mai mult decat un taxi !

Daca in alte situatii, politetea este o problema de optiune ,cand suntem la volanul unei masini ea este de o necesitate vitala. Undeva in Middle West la trecerea peste calea ferata , se afla un anunt elocvent : "Trenul are nevoie de 15 secunde pentru a traversa acest pasaj , fie ca masina dumneavoastra se gaseste sau nu pe el!" Un viraj periculos este semnalizat cu astfel : "Urmatorul spital este la 200 de kilometri ...". Batrana noastra Europa , nu apeleaza inca la umor in acest domeniu ,ci recurge tot la semnele de circulatie conventionale. Sa nu intelegem cumva ca in America nu exista semne de interdictie sau politie. Pericolul pe care il reprezinta atat soferii , cat si pietonii neatenti este acelasi. Ne refeream doar la faptul ca metodele educative in domeniul circulatiei rutiere pot fi dintre cele mai diverse.

Aproape zilnic in mass-media ni se prezinta accidente tragice. Toate au aceeasi cauza - nerespectarea unor norme de conduita civilizata. Aproape nu exista om care sa nu stie ca nu are voie sa traverseze strada oricum si oriunde , ca nu este bine sa-ti lasi copilul sa se joace in mijlocul drumului sau ca atunci cand sofezi esti obligat sa te opresti si sa acorzi prioritate pietonilor chiar din momentul in care acestia au pus piciorul pe " zebra ". De-a lungul timpului , s-au realizat mii de anchete privind motivele ce-i determina pe oameni sa incalce regulile de circulatie. Raspunsurile sunt mereu aceleasi : lipsa de atentie si graba. Noi am adauga : lipsa de politete. Suna poate ciudat , dar acesta este adevarul. Cel care traverseaza Calea Victoriei pe unde are chef este un om prost crescut. O comportare civilizata in traficul rutier nu are inca o traditie indelungata cum au legile bunei purtari in celelalte domenii sociale.

Nerespectarea normelor de politete in societate se pedepseste ,cum am vazut,cu excluderea noastra treptata din medii pe care le-am frecventat altadata cu placere.Nerespectarea normelor de politete pe sosea se poate platesti cu viata! Din exemplele date putem deduce ca in acest domeniu , mai mult decit in oricare altul , rigorile legii coincid cu rigorile politetii. Mai mult decit atit , legea nu se poate referi la infinitatea de situatii ce apar cind suntem la volan , punindu-ne viata in pericol. Un sofer experimentat va va spune ca din vina lui nu poate avea loc nici un accident , dar de fiecare data cind pleaca la drum o face cu teama. Ea ii este provocata de "fantezia" si de lipsa de responsabilitate cu care conduc ceilalti.



Domnul care lasa o doamna grabita sa treaca pe rosu pentru a prinde tramvaiul nu este bine crescut daca nu s-a asigurat privind in oglinda retrovizoare , ca nu-i incurca pe soferii din spatele sau. In acest caz respectarea regulilor de circulatie trece inaintea legilor politetii. Solidaritatea care exista - sau care ar trebui sa existe - intre conducatorii auto pe sosea , este tot o forma de politete. Ea si nu legea ii obliga pe acestia sa opreasca pentru a-i ajuta pe cei ramasi in pana si tot ea ii determina sa faca un gest amical necunoscutului care i-a permis o depasire. Dar a-i avertiza pe cei ce vin din partea opusa , semnalizind un punct de control sau un radar este o solidaritate prost inteleasa. Cei care pacalindu-i pe politisti conduc apoi cu viteza maxima , pot deveni victime ale unor grave accidente. Este o dovada de comportament civilizat sa va lasati cartea de vizita cu scuzele de rigoare pe parbrizul masinii pe care ati lovit-o usor in parcare.

Sondaj

Credeti ca examenul de titularizare s-a desfasurat corect?