BLOCAJELE LA MATEMATICA SEMNALEAZA PROBLEME PSIHOLOGICE
calendar_month 07 Iul 2006, 00:00
Exista cazuri de copii care nu pot învata tabla înmultirii, au dificultati în a face operatii de scadere sau împartire ori, pur si simplu, de a gândi în plan abstract. Psihopedagogul Anne Siety a descoperit ca aceste blocaje ar fi de origine psihologica.Toate blocajele sunt de ordin psihologic? Blocajele de origine psihologica sunt cele mai frecvente. Matematica este o stiinta abstracta. Spre deosebire de literatura, istorie sau geografie, nu te poti agata de nimic. Unii copii reusesc sa treaca peste aceste momente, altii nu. Matematica îl determina pe copil sa reflecteze asupra problemelor sale cotidiene. Vocabularul utilizat în matematica este format din termeni foarte umani: "radacini", "repere", "necunoscute". Cum se poate sti daca este un blocaj psihologic? Daca este vorba despre un copil inteligent si care are rezultate bune la celelalte materii, este evident ca sufera de un blocaj. Se poate ca el sa treaca prin niste momente de angoasa care îl împiedica sa lucreze. Iar angoasa se poate traduce, de cele mai multe ori, prin momente de mare oboseala.Cum se poate rezolva problema? Parintii pot încerca sa înteleaga de unde vine acest blocaj, discutând între ei si implicând si copilul în aceste discutii. Pot încerca o alta abordare de predare a acestei materii, de exemplu prin intermediul jocurilor. Se pot folosi bile pentru a explica adunarea, plastilina pentru a explica fractiile. Parintii se pot folosi de povesti pentru a explica scaderea. Gândirea matematica nu este conceptuala, ea izvoraste din ceea ce copilul traieste în viata cotidiana.Parintii ar trebui sa fie mai putin stricti? Da, multi parinti sunt, la rândul lor, speriati de matematica, mai ales ca programele scolare se schimba, evolueaza si intervine ruptura între generatii. Din aceasta cauza, parintii au tendinta de a angaja un meditator. De cele mai multe ori, copiii sunt bombardati cu informatii pe care nu reusesc sa le asimileze. În acest caz sunt recomandate perioade de vacanta pe timpul carora copiii au ocazia sa se deconecteze si sa-si puna ordine în idei. Acest lucru îi va ajuta apoi sa asimileze mai bine noile cunostinte.