Cauta material didactic


Cauta Programe scolare Filtreaza dupa:

PROGRAMA SCOLARA REVIZUITA 2008 - ISTORIE - CLASELE 5 - 8

Rss RSS  |  Adauga material didactic  |  Rss Adauga opinie

MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

PROGRAMA SCOLARA REVIZUITA ISTORIE CLASELE a V-a - a VIII-a

Bucuresti, 2008

NOTa DE PREZENTARE

Prezentul document contine Programele scolare revizuite de Istorie si se adreseaza profesorilor care
predau aceasta disciplina in gimnaziu, la clasele a V-a - a VIII-a.

Programele scolare sunt concepute pentru trunchiul comun si au in vedere:
- curriculumul nucleu (1 ora/sapt. pentru clasele a V-a - a VII-a si cu 2 ore/sapt. pentru clasa a
VIII-a);

- curriculumul nucleu extins (2 ore/sapt. pentru clasele a V-a - a VII-a) marcat prin asterisc (*).
Premisele revizuirii programelor scolare sunt urmatoarele:

- mentinerea, conform planului - cadru de invatamant in vigoare, a plajei orare (cu posibilitatea de a
studia disciplina Istorie in 1 - 2 ore/sapt. la clasele a V-a - a VII-a si 2 ore/sapt. la clasa a VIII-a);
- utilizarea modelului de proiectare curriculara centrata pe obiective.

Procesul de revizuire a programelor scolare pentru Istorie are la baza si promoveaza urmatoarele principii:

- revizuirea programelor scolare prin descongestionarea acestora: eliminarea unor aspecte care plasau
demersul didactic la un nivel prea teoretic si accentuarea caracterului practic - aplicativ al acestuia;
- dezvoltarea unei strategii didactice pornind de la obiective si asigurarea continuitatii si a progresiei de la o
clasa la alta;
- centrarea pe elev, ca subiect al activitatii instructiv - educative;
- asigurarea coerentei si a progresiei la nivelul disciplinei, precum si a corelarii la nivel de arie
curriculara;
- compatibilizarea curriculumului national cu cel european, prin formarea domeniilor de competente -
cheie, indispensabile vietii active intr-o societate a cunoasterii specifica secolului XXI;
- asigurarea calitatii educatiei.
Prin disciplina Istorie, in gimnaziu, se continua si se aprofundeaza demersul initiat in invatamantul primar,
in ceea ce priveste formarea unui cetatean creativ, cu abilitati de comunicare sociala, verbala si non-verbala,
avand un set de valori care sa-i orienteze activitatea si care sa coreleze evenimente din trecut cu realitatile
prezentului pentru a contribui, in mod direct, la proiectarea unui viitor favorabil lui si societatii in care traieste.
Istoria reprezinta, in gimnaziu, disciplina care:
- formeaza si dezvolta gandirea creativa, prin metodele si tehnicile specifice de investigare a faptelor
istorice ;
- contribuie la constientizarea interdependentelor dintre identitate si alteritate, dintre local si national,
respectiv global, dintre drepturi si responsabilitati, dintre ideile si comportamentul propriu si mediul socioecoomic
si cultural etc.;
- contribuie la construirea unei vieti de calitate, prin valorile promovate;
- favorizeaza fundamentarea unei culturi generale, necesara oricarui cetatean al unei societati
democratice.

Pe parcursul celor patru ani de studiu al istoriei, efortul intelectual al elevului este gradat: de la o
introducere in studiul istoriei (familiarizarea cu domeniul, cu particularitatile muncii arheologului/
istoricului, cu izvoarele istorice si modalitatile de interpretare) se trece la o aprofundare a cunostintelor
si a capacitatilor dobandite (cresterea dificultatii conceptelor utilizate, utilizarea informatiilor provenite din
diferite surse, a deprinderile de comunicare si de rezolvare de probleme specifice domeniului istoriei si a
ocaziilor de implicare in reconstituirea imaginii trecutului). Astfel curriculum-ul de istorie poate sa contribuie
la atingerea obiectivelor ciclurilor curriculare de observare si de orientare.
In clasele a V-a - a VII-a programa scolara ii familiarizeaza pe elevi cu evolutia omenirii incepand
din Preistorie si ajungand in contemporeitate. Programele scolare pentru clasele a V-a - a VI-a abordeaza
teme referitoare la importanta oamenilor si a mediului inconjurator in aparitia si in evolutia unor civilizatii
din intreaga lume, in timp ce programa scolara pentru clasa a VII-a prezinta faptele istorice, considerate
relevante pentru epoca moderna si cea contemporana. Pe parcursul celor trei ani de studiu teme din istoria
romanilor sunt integrate istoriei universale. Pentru clasele a V-a - a VII-a sunt obligatorii obiectivele de
referinta, termenii istorice, conceptele, problemele de atins si continuturile care nu au asterisc(*).
2
In clasa a VIII-a programa scolara vizeaza aprofundarea istoriei romanilor, abordata din perspectiva
influentelor reciproce exercitate intre spatiul si timpul istoric, intre planul politic si cel socio-cultural, intre
politica interna si afirmarea in relatiile internationale. Toate obiectivele de referinta si continuturile
specificate in programa scolara sunt obligatorii. Pentru clasa a VIII-a toate obiectivele de referinta si
continuturile specificate in programa scolara sunt obligatorii.
Programa scolara are urmatoarele componente:
- obiective cadru, urmarite pe intreg parcursul invatamantului gimnazial; avand un grad ridicat de
generalitate si complexitate, acestea se refera la formarea unor capacitati si atitudini generate
de specificul disciplinei;
- obiective de referinta, formuland rezultatele asteptate ale invatarii pentru fiecare an de studiu si
urmarind progresia in formarea de capacitati si achizitia de cunostinte ale elevului de la un an
de studiu la altul;
- exemple de activitati de invatare care propun modalitati de organizare si de realizare a
demersului didactic cu elevii;
- continuturile invatarii, pe ani de studiu, ca mijloace prin care se urmareste atingerea
obiectivelor cadru si a obiectivelor de referinta propuse, sunt prezentate sub forma a doua
niveluri:
?? termenii, conceptele si problemele de atins indica problemele-cheie ce caracterizeaza
o tema si pot structura actiunea didactica;
?? continuturile propun o concretizare a optiunilor prezentate la nivelul anterior sub
forma unei lectii sau grup de lectii; acest nivel se afla cel mai aproape de elev. in
demersul didactic vor fi integrate continuturilor si Studiile de caz, care reprezinta
exemplificari ale unor teme generale sau ocazii de invatare prin descoperire in ceea ce
priveste modalitatile de scriere a istoriei. Lectiile de sinteza reprezinta elemente de
legatura cu celelalte discipline de studiu din aria Om si societate si deschiderea spre
alte arii curriculare.
- standardele curriculare de performanta la sfarsitul ciclului gimnazial, in calitatea lor de
standarde nationale, de sistem de referinta pentru evaluarea calitatii procesului de invatare, la
sfarsitul gimnaziului.
Lectura integrala si personalizata a programei scolare si intelegerea logicii interne a acesteia
reprezinta conditii indispensabile in vederea bunei desfasurari a activitatii cadrelor didactice, atat in
alegerea manualelor scolare si in proiectarea activitatii didactice, cat si in procesul de elaborare a
manualelor scolare. in cadrul programei, fiecarui obiectiv cadru ii sunt asociate obiective de referinta;
atingerea obiectivelor de referinta se realizeaza cu ajutorul continuturilor. Cadrul didactic poate opta pentru
utilizarea activitatilor de invatare recomandate prin programa sau poate propune alte activitati adecvate
elevilor si conditiilor concrete din clasa. Strategiile de lucru propuse trebuie sa tina seama de experienta elevilor
la aceasta varsta si sa permita valorizarea pozitiva a acesteia.
Centrarea pe elev, ca subiect al activitatii instructiv - educative presupune respectarea unor exigente
ale invatarii durabile asa cum sunt:
- utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea capacitatii de comunicare a elevilor,
care stimuleaza potentialul creativ al acestora si dezvolta atitudini pozitive fata de sine si de ceilalti;
- exersarea lucrului in echipa, a cooperarii si/sau a competitiei;
- realizarea unor activitati care stimuleaza curiozitatea pentru studiul istoriei.
Obiectivele de referinta si elementel

Materia: Istorie
Comentarii: 0
Propus de: Ioana Tudorache  in data: 19.05.2008 17:54
Clasa: Clasa VIII





Daca acest material didactic te-a ajutat, te rog sa-i acorzi o nota. Multumesc.

 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10 

Trimite prin Yahoo!M Trimite prin mail Salveaza la favorite RSS



Sondaj


Sunteti de acord cu impozitarea stricta a meditatiilor?


Da. E o sursa de venit si e normal sa fie asa!


Nu stiu. Nu ma intereseaza!


Nu! Profesorii au oricum venituri foarte mici!





Coltul Elevilor Coltul Parintilor Coltul Profesorilor

Joaca Subzero
Joaca Subzero
Joaca Super Mario
Joaca Super Mario
Joaca The Blade
Joaca The Blade
Joaca Zombie Tower
Joaca Zombie Tower
Joaca Zooclan
Joaca Zooclan