Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi




Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi


Camil Petrescu, unul dintre scriitorii nostri moderni, teoretizeaza cel dintai la noi, pe marginea romanului modern, explicandu-si maniera in eseul Noua structura si opera lui Marcel Proust. Astfel, scriitorul afirma necesitatea unei alte structuri epice, derivate din sincronizarea literaturii cu filozofia si stiinta.

De asemenea, refuza caracterul clasic ca pe o conventie, precum si structura clasica de roman; e primul la noi care analizeaza efectele negative ale autoritatii auctoriale. C. Petrescu scrie proza analitica de factura subiectiva, caracterizata de autenticitate (ilustrarea realitatii prin propria constiinta: Singura realitate pe care o pot povesti este realitatea constiintei mele, continutul meu psihologic) si de substantialitate (literatura trebuie sa reflecte esenta concreta a vietii: iubirea, cunoasterea, adevarul etc.) Realist de o cu totul alta factura, reflexiv in comparatie cu M. Sadoveanu (liric), cu L. Rebreanu (obiectiv) si cu H. P. Bengescu (analitic), scriitorul se dezvaluie ca un observator lucid al romanului. Luciditatea este trasatura dominanta a lui C.Petrescu, intelectuali analitici si autointrospectivi, hipersensibili  luciditatea, nu omoara voluptatea reala, ci o sporeste. Scriitorul marturiseste: eu nu pot vorbi onest decat la persoana I, naratiunea la persoana I (perspectiva actoriala), foloseste timpul subiectiv care aduce in prezent fapte, ganduri, totul fiind subordonat fluxului constiintei, sau memoriei involuntare (discursul nu se desfasoara ordonat, cronologic, guvernat de timpul exterior, ca in proza traditionala, ci frant, corespunzator unui alt timp, cel interior, al momoriei). Alte trasaturi ale romanului camilpetriscian sunt: relativismul (reiese din multitudinea punctelor de vedere in jurul aceluiasi obiect); anticalofismul (impotriva scrisului frumos, limbajului analitic, imagini intelectuale, figurile de stil se rezuma la epitete si comparatii, dar fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie   C. Petrescu).

La baza romanului Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi stau niste exercitii nuvelistice (Romanul Capitanul Andreescu si Proces verbal de dragoste si de razboi), ce s-au cristalizat in forma definitiva in anul 1930. Tema o constituie drama intelectualului lucid, insetat de iubirea absoluta, dominat de incertitudini, salvandu-se prin constientizarea unei drame mai puternice, a razboiului. Romanul este structurat in doua parti, reflectate si in titlu Ultima noapte de dragoste (drama geloziei) si Intaia noapte de razboi (drama razboiului). Prima noapte este o fictiune, iar a doua reflecta o experienta traita de scriitor, care a fost ofiter in armata romana, in timpul primului razboi mondial. Cele doua parti urmaresc drama lui Stefan Gheorghidiu, in ipostaze diferite: viata si moartea, si se incheaga ca o unitate compozitionala bazata pe introspectie, notatie scurta, precisa, de jurnal. Actiunea incepe intr-o seara din vara anului 1916, cand Gheorghidiu, concentrat de cateva luni, se afla la Piatra Craiului, in munte, cu regimentul sau. O discutie la popola ofiterilor ne intampina in romanul lui C. Petrescu, ca si in Padurea spanzuratilor. Aceasta discutie este intrerupta de o retrospectiva (cap.al II-lea  al IV-lea), ce constituie un verisabil roman, si in care aflam ce intamplari s-au petrecut in cei doi ani si jumate in care au precedat concentrarea eroului: in ce imprejurari s-a casatorit, despre mostenire, etc. Dar ultima scrisoare ma cheama <> la Campulung pentru sambata sau cel mai tarziu duminica. Aceasta este fraza care incheie paranteza epica si-l readuce pe lector la seara discutiei de la popota.

Daca retrospectiva a condensat mai bine de doi ani din viata eroului, capitolul care incheie prima parte cuprinde ceva mai putin de doua zile: sambata si duminica. Sunt doua zile foate bogate in evenimente (drumul la Campulung, cearta, panda, intoarcerea fortata la unitate) chinuitoare pentru Ghiorgidiu, care cauta dovezi ale infidelitatii sotiei, avand nevoie de certitudine. Daca joi seara, in timpul scenei de la popota, il simtim in pragul nebuniei, duminica seara, la cateva ore dupa declansarea razboiului, Gheorghidiu este absorbit de marele eveniment. De acum problemele sufletesti nu vor mai ocupa decat un colt al tabloului. Prin urmare, subiectul romanului se organizeaza in jurul dramei de constiinta a personajului, generata de incertitudinea in iubire. Stefan Gheorghidiu este un intelectual cu aspiratii si sentimente unice, care-l situeaza, inca de la inceput, intr-un alt plan opus majoritatii. Traieste intr-o lume propice, are o ordine a sa interioara, iar nepotrivirea dintre aceasta ordine si cea a lumii exterioare, precum si imposibilitatea de a trai in conformitate cu ideea, fac din el un inadaptat. Student sarac, traind din greu impreuna cu familia sa, avand rude bogate, dar pe care le dispretuieste, Gheorghidiu se dedica studiuluui filozofiei cu aceiasi pasiune cu care avea sa iubeasca o colega de universitate, blonda cu ochi mari albastrii, vii ca niste intrebari de clestar. Spre surprinderea tuturor, Gheorghidiu devine mostenitorul unchiului Tache, care ii lasa o avere considerabila, incredintata spre administrarea celuilalt unchi, Nae Gheorghidiu, in schimbul unei rente lunare.

Eroul este acum eliberat de grijile materiale si se poate dedica in exclusivitate studiului filozofiei. Dar pentru a-i face pe plac Elei, sotia sa, Gheorghidiu va patrunde in societatea mondena care, observa eroul trezise in femeia mea porniri care dormitau latent. Ela este atrasa de viata mondena, de excursiile in grup, de moda, de dans si-si obliga sotul sa o urmeze in aceasta lume. Asa incepe drama erotica a sotului, care analizeaza lucid gesturile sale, dar si pe cele ale celorlalti, pentru ca noua situatie materiala facilitateaza instrainarea celor doi. Stefan Gheorghidiu este un inadaptat superior, care raporteaza dragostea, ca si propria sa existenta, la absolut. Lumea lui este cea a speculatiei filozofice si a idealului absolut, iar drama personajului este declansata de iluzia ca a descoperit femeia ideala, care il iubeste cu pasiune si care este interesata si de filozofie ori de stiintele spirituale. Femeia aceasta este pentru Gheorghidiu unica: nu exista pentru mine decat femaia aceasta, cu rochia de culoarea caisei. Unicitatea o inalta pe Ela la nivelul arhetipului feminin, dar, treptat, ea va cadea in prozaic. Isi urmeaza sotul la seminarii nu pentru ca are inclinatii pentru speculatiile filozofice, ci pentru ca acesta sa nu flirteze cu colegele.

Gheorghidiu observa si analizeaza comportarea sotiei sale in societate, precum si atractia ei pentru un oarecare Gregoriade, cu care crede ca Ela il inseala; femeia se dovedeste o fiinta mediocra, incercand sa-l traga si pe Gheorghidiu in prozaic. Drama eroului este mai degraba, drama setei de certitudine, decat drama geloziei. Viata a devenit pentru el o tortura continua, fiecare moment (vizitele la Anisoara, excursia la Odobesti, etc.) fiind inregistrat prin ecoul lui in constiinta personajului chinuit de incertitudine. Il framanta faptu ca s-a inselat, ca nu a putut intui de la inceput adevarul constatat ulterior cu o uimire dureroasa: eu descopeream acum treptat, sub o madona crezuta autentica, originalul: un peisaj si un cap strain si vulgar. Intelectual lucid, Gheorghidiu isi va dimensiona corect drama numai in urma celeilalte experiente ,, coplesitoare, a frontului. La intrarea Romaniei in primul razboi mondial, eroul este mobilizat si participa la luptele din zona Rucar-Bran si de pe Valea Prahovei. Asadar, a doua parte a romanului ilustreaza drama razboiului; personajul analizeaza si compara drama razboiului cu drama sentimentala datorita careia era capabil sa dezerteze de pe front. In final se desparte de Ela, lasandu-i intreaga avere si tot trecutul.

Partea a doaua este construita dupa jurnalul de campanie al autorului, iar aceste pagini constituie tot ce s-a scris mai subtil, mai frumos despre razboi, in literatura noastra sustinea G. Calinescu. Tehnicii introspectiei psihilogice ii i-a loc acum cea a jurnalului construit din fapte, impresii, reflectii, urmarind sa lumineze viata interioara a insului. Pentru care razboiul este drama personalitatii. Izvorate dintr-o experienta directa, paginile despre razboi urmaresc sa inregistreze adevarata drama a celor de pe front, lozincile patriotarde la moda, adica o alta realitate in care La atac nu se pornea cu discursuri si soldatii nu chiuiau de bucurie cand primeau ordin de lupta. Stefan Gheorghidiu ramane acelasi intelectual lucid, onest, care se confruntat cu realitatea frontului, nu ramane un simplu observator al acesteia, ci traieste intens o experienta consumata in intregul ei. Spaima innebunitoare in fata mortii, degradarea fizica si psihica, depersonalizarea, anularea constiintei, reprezinta adevarata fata a razboiului, pe care C. Petrescu il deruitizeaza.

Si Stefan Gheorghidiu este coplesi de teama, cuprins de panica; buzele-i ard, intrebarile chinuitoare: picura in suflet, dar nu fuge, dorind sa traiasca plenar fiecare moment: n-as vrea sa existe pe lume o experienta definitiva de la care sa lipsesc, mai exact, sa lipseasca ea din intregul meu suflet. In raport cu ce i se intampla pe front, drama sa erotica ii apare infima; acum sufletul se zbate in incertitudinea momentului urmator, incapabil de a fi prevazut. Razboiul e marea incercare a vietii lui Gheorghidiu, e marea experienta (Exploziile se succed organizat. Unele le aud la cativa pasi, altele in mine; Nu pot gandi nimic). Aceasta este experienta care il face pe Gheorghidiu sa priveasca zambind scrisoarea anonima, prin care era instiintat ca Ela il inseala. Si cu intelegere superioara a vietii rosteste apoi: I-am scris ca ii las absolut tot ce e in casa, de la obiectele de pret la cartide la lucruri personale, la amintiri. Adica tot trecutul. Asadar, in plan moral personajul nu este infrant; experienta razboiului l-a ajutat sa redimensioneze drama erotica. Clasificarea s-a produs si in el, exista inca dorinta de a mai incerca atingerea idealului: M-am inselat o data, as mai putea inca, incerca din nou TEHNICI NARATIVE - naratiunea la persoana I (perspectiva actoriala) imprima textului un caracter subiectiv; - faptele trecute si prezente sunt subordonate memoriei involuntare - nicitatea punctului de vedere  perspectivismul - introspectiva  monolog interior - acronia  suprapunerea planului discursului cu cel al actoriei  Gheorghidiu = personaj mediator - analepsa (rememorarea accidentala a unui eveniment anterior fata de povestirea initiala) - antiteza - gradatia - in prima parte, planul iubirii si conflictul interior  gradate ascedent - in a doua parte, planul razboiului si conflictul exterior sunt gradate ascendent, iar planul iubirii descendent (climax, anticlimax).

CARACTERIZAREA PERSONAJULUI C. Petrescu, un autentic spirit modern (E. Simion), se afirma, deopotriva, ca dramaturg, ce promoveaza teatrul de idei, ca eseist, inclinat spre speculatia filozofica si estetica, dar si ca poet si publicist ori ca romancier. Scriitorul teoretizeaza, cel dintai la noi, pe marginea romanului modern si-si explica maniera in eseul Noua structura si opera lui Marcel Proust. Refuza caracterul clasic, ca pe o conventie si constructia clasica de roman; e primul scriitor de la noi care analizeaza efectele negative ale autoritatii auctoriale si care afirma necesitatea unei alte structuri epice, derivate din sincronizarea literaturii cu filozofia si stiinta. Astfel, scriitorul neaga posibilitatea cunoasterii realitatii exterioare, convins ca H. Bergson: Nu putem cunoaste nimic abolut decat rasfragandu-ne in noi insine, decat intorcand privirea asupra propriului nostru continut sufletesc. Dar romancierul nu este strain nici de principiul din gandirea filozofica a lui Husserl, care neaga recunoasterea stiintifica, retinand din realitate esenta ideala prin intuitia esentei.

Marturisind ca eu nu pot vorbii onest decat la persoana I, scriitorul sporeste drama emotionala, creand o legatura puternica intre narator si lectori, mai ales ca autorul imprumuta eroului ceva din propria-i personalitate. Romanul este alcatuit din doua parti ce urmaresc drama lui Stefan Gheorghidiu, in ipostaze esentiale. Stefan Gheorghidiu este un intelectual cu aspiratii si sentimente unice, care-l situeaza intr-un alt plan, opus planului majoritatii. Este un personaj rotund, complex, o natura reflexiva, ce-si dezvaluie viata sufleteasca si pe calea analizei lucide sau prin confesiune. Viata exterioara a personajului este determinata de ordinea interiara a acestuia, iar neconcordanta dintre lumea interiara si ordinea lumii exteriare face imposibil modul de a trai in conformitate cu ideea. Aspiratia spre adevar, spre puritate si perfectiune ii particularizeaza structura sufleteasca, il transforma intr-un inadaptat ce refuza relativitatea logicii. Student sarac, traind din greu impreuna cu familia sa, avand rude bogate, dar pe care le dispretuieste, Gheorghidiu se dedica studiuluui filozofiei cu aceiasi pasiune cu care avea sa iubeasca o colega de universitate, blonda cu ochi mari albastrii, vii ca niste intrebari de clestar. Dupa ce tinerii se vor casatorii, vor primii o avere care le va deschide celor doi intrarea spre lumea mondena.

Din acest moment insa, viata devine pentru erou o tortura continua, pentru ca Ela se schimba; se instraineaza, incepe sa se ocupe cu superioritate de tinuta sotului ei. Toate gesturile femeii, apropieriile de domnul G., vizitele la Anisoara, excursia la Odobesti sunt inregistrate prin ecourile lor in constiinta personajului chinuit de incertitudine. Chinuit launtric , ca sa para vesel, eroul clocoteste de durere si de furie, simtind ca este de prisos, ridicol si deplasat, in timp ce alti barbati manifestau ingaduinta, rabdare, siguranta in situatii asemanatoare. Din acest moment predomina ca modalitate de caracterizare directa, monologul interior (ca forma de autoanaliza): Mi-era pielea uscata, capul dur si gol Dupa cum singur marturiseste, Gheorghidiu nu a fost nici o secunda gelos, ci a suferit din iubire. Pe Ela a iubit-o cu pasiune, topind in ea idealul feminin, aspiratia catre puritate si perfectiune, iar ceea ce-l framanta este nu atat certitudinea in care se zbate, ci faptul ca s-a inselat, ca nu a putut intui de la inceput adevarul constatat ulterior cu o uimire dureroasa.

Asadar, eroul, aflat pe front, s-a angajat in fluxul memoriei, iar memoria sa a reintrat in maniera proustiana (intamplari trecute), care l-au determinat sa se introspecteze si sa se analizeze lucid. Stefan Ghiorghidiu nu a putut sa construiasca o relatie durabila cu Ela si nici cu cei din jur, pentru ca doar el apartine lumii pure, a ideilor, in care compromisul nu exista. A doua parte a romanului completeaza experienta vietii eroului cu cea a razboiului, fiind construita dupa jurnalul de front al scriitorului. Acum, tehnicii introspectiei psihologice ii ia locul cea a jurnalului construit din fapte, impresii, reflectii, prin care se lumineaza viata interioara a insului - drama erotica va fi dimensionata corect numa dupa experienta dramatica a frontului. Stefan Ghiorghidiu ramane acelas intelectual lucid, onest; confruntat cu realitatea cruda a razboiului, eroul nu ramane un simplu observator, ci isi noteaza constatarile, il implica si pe cititor in launtrul dramei colective si individuale, fara nici o mistificare. Razboiul este demitizat si inseamna pentru personaj spaima cumplita in fata mortii, degradare fizica, dar mai ales psihica, distrugerea ordinii interioare a individului. Drama lui Gheorghidiu este drama tuturor celor aflati pe front, care asteapta neincrezatori soarele de maine.

Armamentul lipseste, ordinele contradictorii produc panica omenirii, care si-a pierdut atributele umanitatii, marsaluiesc greu, torturati de ideea ca urmatoarea confruntare ar putea fi ultima. Pana la depersonalizare, si pana la anularea personalitatii nu mai e decat un pas. Eroul traieste o experienta definitiva care il ajuta sa redimensioneze corect drama sa erotica, nesemnificativ acum cand sufletul se zbate in incertitudinea momentului urmator, ce nu poate fi prevazut. Spirit lucid, dorind sa se cunoasca in toate ipostazele si sa isi verifice eul, Gheorghidiu intelege ca numai acolo in fata mortii si a cerului inalt poti cunoaste oamenii. In concluzie, protagonistul romanului este surprins in diverse ipostaze: indragostit si fericit, dar si cautand dovezi ale infidelitatii Elei, luptator pe front dar si generos si indiferent, lasandu-i femeii pe care a iubit-o tot trecutul; suspiciunea i-a anulat setea de incertitudine (sunt obosit si mi-e indiferent chiar daca e nevinovata), dar nu si dorinta de a faurii o alta lume, a lui, care sa relationeze cu absolutul si care sa nu isi gaseasca radacinile in trecut, adica in experienta traita: i-a lasat Elei totul, de la obiectele de pret la carti de la lucruri personale, la amintiri. Adica tot trecutl. Stefan Gheorghidiu, precum G. D. Ladima din romanul Patul lui Procust apartine aceleiasi literaturi a singuratatii, ca si eroii lui Cannes. Ambii vor sfarsii in infrangere, dar ideile lor pastreaza nostalgia atitudinii. (Constantin Ciopraga)

 
 
 

47934 vizualizari Nota obtinuta: 6,64
Noteaza:    10
Versiune imprimabila Versiune imprimabila   Salveaza la favorite Salveaza la favorite   Trimite prin Yahoo!M Trimite prin Yahoo!M   Trimite prin e-mail Trimite prin e-mail

ComentariiComentarii (32 comentarii)
Nume luci a scris:

fain roman...

Nume adrian a scris:

e un roman foarte mare

Nume alex123 a scris:

E bun, dar cu mici greseli gramaticale:)

Nume tocilar2011 a scris:

super tar frate:-bd

Nume nicu a scris:

romanul esta foarte frumos dak il itelegi si comentariul este excelent (nu e prea lung e foarte bun a incadrat aproape tot ce trebuie in el...bravo) dak voi spuneti k romanul este o prostie atuncea inseamna k sunteti niste inculti(ma scuzati pentru limbaj) mult respect pentru cei care l-au facut ...

Nume alexa a scris:

mie mi.a placut romanul

Nume anonim a scris:

bai comentariul tau este excelent da dak eu nu am inteles o iota din el degeaba

Nume mihai a scris:

bunicellllllllll :D:D:D:D:D:D::DD:D::D:D:*

Nume Nicky a scris:

pliktisitor romanu,.insa comentariul e super

Nume paul:) a scris:

doamne ce mare i romanu asta! imi trebuie 10 ani sa-l citeskX(X(Xprea mare rezumatu`

Nume lilishor a scris:

si mie imi trebe problema razboiului...

Nume dick ;) a scris:

prea mareeee :(((

Nume Laur Nik33 a scris:

e cel mai prost roman(iertatimi expresia,dar asa e) pe care trebuie sa il citesc , nu dau 2 bani pe el. Neinteresante amintirile lui camil petrescu :( dar trebuie sa il citesc. as da orice sa nu fie nevoiti elevii sa il citeasca.

Nume yo a scris:

najpa cel mai najpa roman...

Nume eu si ea a scris:

Rahat!!!! cel mai naspa roman mai bine ma mut in africa decat sa fac asemenea opere in literatura de liceu

Nume Ritta a scris:

Pt. acei care s-au straduit si au rezumat aceasta Bravo lor, dar cit despre Petrescu probabil era innebunit totalmente atunci cind a scris romanul asta. Nu au bietii elevi altceva ce face la lectii, doar sa-i citeasca aceste prostii oribile......

Nume NA18 a scris:

imi place!!!!!!!!

Nume imi place scoala a scris:

superul roman

Nume MaNw.2o1o a scris:

MisHtO:x

Nume bugaemil a scris:

este foarte bun ami place

Nume urasc scoala a scris:

imi trebe "problema razboiului" unde gasesc..:O

Nume anonim a scris:

ii buna dar trebuia s fie mai pe scurt si la subiekt :P

Nume WDF a scris:

lol park trebuia sa fie scurt

Nume Denisa a scris:

super ptr cei care vor totu de-a gata nu mai trebuie sa citeasca cartea intra pe google si cauta .............................. super tare , totusi e prea lung da cine vrea poate sa-l mai scurteze pupici de la Denisa..................

Nume DENISA a scris:

putin mai pe scurt trebuia da oricum e perfect ptr cei care nu pun mana sa invete si vor totu mura in gura?????........ pup dulce!!!!!!

Nume ovidiu a scris:

perfect

Nume G a scris:

bai frate cum sa scriu atata la lucrare in timp de 40 de min ? este prea lung chiar daca este roman tot este prea lung

Nume Mada a scris:

E foarte pe scurt! E roman.......dragilor! Cat ati vrea??!?!?! 10 randuri? E chiar f bun!:)

Nume KRYSTYNUTA a scris:

ESTI NEBUN???????????????????????????????/// VREAU PE SCURT

Nume anonim a scris:

exact :))

Nume D/ a scris:

e bine pana la caracterizare

Nume gtuiuk a scris:

prostieeeeee





Ultimele articole
Vezi descrierea  Comentariu literar O scrisoare pierduta
Vezi descrierea  Comentariu literar "Noaptea de Decemvrie" de Alexandru Macedonski
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR IUBIRE, BIBELOU DE PORTELAN DE ION MINULESCU
Vezi descrierea  Comentariu literar "Ce e amorul?" de Mihai Eminescu
Vezi descrierea  Descrierea Moldovei de Dimitrie Cantemir - prima carte de idei din cultura romana
Vezi descrierea  Comentariu literar "Pescarul Amin" de Vasile Voiculescu
Vezi descrierea  Mitul jertfei zidirii
Vezi descrierea  Femeile din teatrul modern romanesc
Vezi descrierea  Familia in romanul Morometii de Marin Preda
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR ZODIA CANCERULUI SAU VREMEA DUCAI VODA DE MIHAIL SADOVEANU
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR CIOCOII VECHI SI NOI CARACTERIZARE DINU PATURICA, TIPUL PARVENITULUI
Vezi descrierea  Comicul din "O scrisoare pierduta"



Joaca Subzero
Joaca Subzero
Joaca Super Mario
Joaca Super Mario
Joaca The Blade
Joaca The Blade
Joaca Zombie Tower
Joaca Zombie Tower
Joaca Zooclan
Joaca Zooclan