ROMANUL ADOLESCENTULUI MIOP - FISA DE LECTURA




Partea I
I. TREBUIE SA SCRIU UN ROMAN
Prima scriere a reputatului istoric al religiilor este "Romanul adolescentului miop", aparut din grija de a nu uita vremurile trecute: "Pentru ca am ramas singur, m-am hotarat sa incep chiar azi "Romanul adolescentului miop"". Mircea Eliade crede ca inspiratia nu este absolut necesara, ci este nevoie numai de a inregistra toate faptele de viata, incepand din clasa a IV -a de liceu, cand scriitorul avea "pistrui ca un ovrei" si invata chimie intr-un laborator situat in firida sobei. Incercand sa gaseasca un personaj feminin pentru romanul sau, adolescentul cere sfatul verisoarei sale si prietenului sau, Dinu. "M-am tulburat mult la inceput, pentru ca nu stiam cum sa fie fata care va strabate sufletul adolescentului miop. Eu n-am cunoscut decat pe fetele cizmarului vecin, care in nici un caz nu pot trece intr-un roman.". Dupa inca un "insuficient" la matematica si amenintarea corigentei, cei doi prieteni gandeau "ca singura mea nadejde nu ramane decat Romanul adolescentului miop, si ca trebuie sa ma apuc numaidecat de lucru.". Astfel nimeni nu va mai cuteza sa-l lase corigent.
II. GLORIA LUI ROBERT Al doilea capitol se intituleaza "Gloria lui Robert", personaj care il citeste pe D'Annuzio, italianul "cu carti frumoase si femei frumoase in amintiri". Robert e adolescentul care vrea sa devina faimos si "el ne spune ca citeste pe Balzac, Ibsen si Victor Eftimiu. Noi toti il tulburam cu glume rele, pentru ca tuturor Robert ne e simpatic si antipatic in acelasi timp". In fond, este personajul care isi schimba in mod deliberat mastile, omul care joaca mai multe roluri: de personaj care nu este ridicol, apropiindu-se in cele din urma chiar de manifestarile unei personalitati shcizofrenice ("Ar fi interesant de notat toate mastile pe care Robert si le-a pus fata de mine, in cateva saptamani, ca sa-mi schimb parerile si sa nu fac din el un erou ridicul de roman"). Autorul povesteste "prima aventura" traita in Parcul Carol, cu Robert, Perri si Dinu, "am intalnit in aceea dupa-amiaza patru fete". La scurt timp perechile se formasera, "eu ramasesem cu [...] o bruna cu palarie alba, cu obrajii albi si ochii negri". Sfarsitul intalnirii nu a fost unul placut. Incercand sa o sarute, fata "s-a ridicat, si-a scuturat rochia si mi-a spus, lacramand, ca pleaca sa-si caute sora". Povestind asta prietenilor sai, acestia au fost de parere ca "a fost ceva interesant, dar nu prea mult". De atunci adolescentul nu-l mai intovaraseste pe Robert "in intalniri cu fetele". Acesta raspandeste zvonul ca s-ar teme, iar autorul marturiseste ca "zvonul nu e cu totul in afara de adevar".
III. JURNAL DE CLASA Ora de muzica, focalizata in acest capitol este plina de avatarurile nesupunerii varstelor tinere. Profesorul de muzica publicase o romanta, numita "Crinul", si voia sa-si recupereze banii pentru tipar cerandu-le elevilor sa-i cumpere brosura: "o bucata costa sase lei". Intreaga operatiune sa transforma intr-un hohot de ras, pentru ca baritonii clasei incep sa vocifereze, la cererea profesorului: "S-au adunat sase baritoni care se sprijina unul de altul si se prefac ca-si scapa partiturile pe jos. Unul din ei "a cerut voie afara". Si pentru ca nu a obtinut, pretinde ca nu poate canta, ca e "o adevarata barbarie si abuz de putere, ceea ce se petrece la liceul acesta!"". Fosil, un alt personaj - oarecum grotesc, "nu e simpatizat, pentru ca e schiop, paraste baietii, e zgarcit, invata bine, copiaza la teze, cunoaste chimie si -pe deasupra- e so evreu." Caleia, "care sta in spatele lui", ii trage o palma peste ceafa. Fosil il reclama pedagogului, care il pedepseste ca a tulburat ora: "Caleia va face o ora de arest". Un alt caz simptomatic este cel al lui Fanica, elevul terorizat de chimie, la care citeste de zece-cincisprezece ori fiecare lectie si nu intelege nimic, fiind poate cel mai semnificativ exemplu al invatamantului bazat pe teroare si exceland prin rigiditate. "Baietii il indragesc, pentru ca e inteligent si sperios. Rade in toate orele, afara de chimie si matematica. Cunoaste cele mai abile formule de introducere cand trebuie sa ceara scuze profesorilor. Nimeni nu stie, insa, de ce i se spune Cocos".
IV. INTRE DON JUANI Acest capitol prezinta doi dandy de Bucuresti, aceiasi dintotdeauna, schimbandu-si doar imbracamintea si comportamentul in functie de epoca. Discutia se desfasoara in jurul unor teme din lumea scolareasca: geniile sunt nefericite, elevii urmaresc fetele si doamnele de pe bulevard. Sylvia este "o frumoasa si veche "simpatie" de a lui Dinu, pe care il intalnea in aceeasi familie, de doua ori pe an: la Sf-tul Dumitru si a treia zi de Pasti.", dar considerata de autor "vulgara". Totul se petrece intr-o atmosfera englezeasca a domnilor care fumeaza tigari selecte. Robert vorbeste despre posibilitatea de a tine o femeie de brat, de a se simti impreuna in al noualea cer. Dinu povesteste o intamplare enigmatica, caruia autorul notase "o suma de versiuni", in care era rapit de pe strada de o servitoare si dus in alcovul unei tinere dornice sa-l cunoasca. Dupa cum afirma Robert, "aventura lui Dinu aduce oarecum cu Pacatul lui Caragiale".
V. UN PRIETEN In al cincilea capitol, adolescentul vorbeste despre prietenul sau Marcu: "Prietenul meu Marcu e inalt, uscat, cu ochii mari si bulbucati, parul cret, mainile lungi, picioarele lungi". "Baietii il cred prost si ii spun, din pricina lungimii nasului, Tandarica; iar pentru ca e evreu, il mai striga si Marcala". In fiecare dimineata, vine cu un roman la scoala, pe care il citeste chiar si atunci cand profesorul explica, deoarece ii considera pe acestia "fara exceptie, nerozi". In ziua cand trebuie sa fie ascultat se intereseaza de lectie, si raspunde profesorului cu seninatate ca "nu stie", intorcandu-se in banca sa. Nu trebuie "sa-l tina mult la lectie, pentru ca romanul trebuie citit". Marcu nu sufera pe Furtuneanu si Furtuneanu nu sufera pe Marcu. Pentru ca, in urma cu un an cand toti baietii trebuiau sa se tunda cel putin numarul 3, pe motiv ca face otita Frurtuneanu venea la scoala "cu aceleasi plete negre, in care nu patrunsese masina de doi ani". La toate acestea, Marcu "completa confidential": "sa-l tina ma-sa in vata". La sfarsitul orei Furtuneanu "l-a insultat, l-a facut lipsit de buna crestere si a incheiat formidabil: -Sa nu-mi mai intinzi mana pe strada!".
VI. LUNI 8-9, GERMANA Considerandu-se "persecutat" de profesorul "cu o tunica ofitereasca" adolescentul trebuia sa invete cu un meditator pentru a nu ramane corigent. "Meditatorul era baiatul unui croitor evreu si-l chema Sami. Nu avea decat saisprezece ani, juca inca nasturi, citea pe Nick Winter, dar invata la scoala evanghelica si, la Conservator, vioara". Autorul marturiseste ca din clasa I gimnaziala "germana ma obsedeaza". Intre timp, profesorul ajunsese director, "glasul ii rasuna formidabil in fiecare dimineata si, cand se infurie, palmuieste elevii". Autorul a fost palmuit o singura data cand isi uitase umbrela in clasa si a sarit pe fereastra. In acel an isi exasperase profesorul: "-Domnule, va rog, eu mi-am uitat caietul acasa.../ -Unu...". "Eram fericit ca cel putin nu ma mai chinuia la tabla", marturiseste adolescentul. "Dupa un rastimp mai lung sau mai scurt, sfarseam intotdeauna cu insuficient". In finalul capitolului, autorul recunoaste ca, in ciuda tuturor, "domnul director, insa, nu e un om rau". Le daruieste tuturor media "suficient": "Magarilor!...Hai?"
VII. CORIGENTA - 10 iulie Capitolul descrie o experienta extrema a insusi autorului: ramane corigent la germana din cauza unui profesor cu o privire ingrozitoare, care il face sa uite lectia intr-o clipita. Cuprins de disperare, se gandeste chiar la sinucidere. O alta corigenta, de data asta mai tarzie si aproape inevitabila, apare la matematica. Scopul corigentei, pentru profesor, este simplu: ca elevul sa se pregateasca mai bine la matematici, sa cunoasca mai bine detaliile acestui obiect subtil. Impricinatul crede insa ca a nu sti bine matematica este un dat, tine de soarta, la fel cum moartea este data oamenilor supusi destinului, unui timp ireversibil. Adolecentul isi face, plin de entuziasm un program prin care isi propune "in trei zile invat ce n-am invatat un an si scap...". Isi propune sa lucreze intens si sa ispraveasca trigonometria, algebra, binomul lui Newton si triunghiul lui Pascal. Nerespectand acest program, ramane corigent la matematica, isi propune sa o invete la vara si considerand ca "e foarte inteligent ceea ce fac...".
VIII. PREMIANTII "Azi-dimineata s-a randuit banci in curtea liceului, s-a adus o catedra, cateva scaune si o masa pe care s-au asezat cartile de premii". Era serbarea de sfarsit, unde cei mai silitori paseau curajosi sa-si ia diploma si cartile. Pentru acest premiu invatasera tot anul. Fanfara era prezenta, colegii premiantilor ii felicitau. Inauntrul adolescentului miop se dadea o lupta apriga intre gandurile si sentimentele sale. Marturiseste cu ura in jurnal ca "uram pe acei adolescenti cu fruntile inguste, incluti si impersonali, care isi invata lectiile, se duc la cinematograf si se masturbeaza in fiecare noapte. [...] Munca mea si torturile mele, si rezultatele mele nu erau pretuite". Mai tarziu a "cercetat cu Dinu listele ce se lipisera la un geam". Din clasa lor erau patru corigenti la matematica: Dinu, el, Chioreanu, Bonas. Ultimii doi erau "cei mai prosti din intreaga clasa". Acasa a trebuit sa se prefaca trist din cauza corigentei, "sau, poate, sunt cu adevarat trist…".
IX. VACANTA Desi a ramas corigent la matematica, nu se gandeste deloc la corigenta. Se va apuca de matematica la sfarsitul lui august. Profita de vacanta pentru a citi tot ce-i place. Ba chiar intr-o dimineata, in timp ce citea pe Panait Istrati cunoaste un vagabond cu care a "petrecut patru ceasuri de vorba". Vagabondul - "un evreu tanar, prost imbracat, care ratacise mult si indurase multe". I-a povestit aventurile sale, slujbele (picolo intr-o cafenea, paznic la o magazie, ucenic intr-o ceainarie), alimentand visele adolescentului de a-si crea propriul drum in viata, departe de viata pe care o ducea atunci. In vacanta, lucrul la roman incetase, intalnirile cu prietenii se rarisera, isi petrecea timpul citind si visand. "Astept cu resemnare sfarsitul lui iulie, sa plec in tabara de la Dumbrava Sibiului. Cercetasia mi s-a parut intotdeauna o institutie exaltata si dubioasa. Am facut, totusi, drumuri lungi impreuna, am dormit nopti frumoase in Dobrogea, am ratacit in Bucegi, am colindat in muntii Neamtului". Acum, i se pare stupida ideea din primul capitol. Aceea cu existenta unei eroine. Nu mai voia sa iubeasca fictiv, pentru ca cititorului sa placa romanul. "In roman voi scrie ca doream Dumbrava, pentru ca la Bucuresti ma sufocau miresmele si patimile". Dumbrava ii placea - o credea "ispititoare si curata".
X. JURNAL DE VARA - 5 august "Am ajuns acasa". Dand putine lamuriri, se intoarce mai devreme din tabara pe motiv ca i s-au terminat banii. Reintorcandu-se in mansarda sa, isi petrece citind zilele pana cand se intorc ceilalti din Dumbrava. Gandul ii ramasese acolo. Desi nu avea vointa, isi propune, probabil pentru a-si insufla incredere in sine, ca "de la toamna am sa incep sa invat serios". Trei zile mai tarziu, citeste dezamagit ce scrisese la intoarcerea din Dumbrava. Nu deschisese caietele de matematica, iar acum dorea sa invete psihologie in incercarea de a se intelege pe el insusi. Resemnat renunta la idee, gandind: "poate am sa pricep la toamna, cand voi studia psihologia". O saptamana mai tarziu baietii se intorc din tabara. Dinu ii "povesteste cu amanunte complicatiile ivite din dragostele sale. El a iubit in Sibiu numai trei fate, dar a fost iubit de sapte". Afla ca examenul de corigenta trebuie sa-l sustina pe 15 septembrie. Se intelege cu Dinu sa amane pregatirea pana la inceputul lunii urmatoare. Constient ca se apropie corigenta, este ispitit, totusi, de niste carti imprumutate pe care trebuie sa la sfarseasca cat mai repede. Nici prin gand nu-i trece sa piarda "prilejul lecturii unor carii pe care doream de mult sa le cunosc". Inceperea studiului este amanat la nesfarsit, iar in ultimul moment, ia o hotarare foarte mare: "daca pana la 15 septembrie nu invat de la un capat la altul toata materia, ma sinucid". In restul zilelor pana la examen adolescentul este incercat de ganduri, sentimente si ciudate trairi. A invatat cateva capitole, dar cu o zi inainte incearca sa se convinga, ca poate de repetentie are nevoie in acest moment din viata sa. "Teza". Autorul marturiseste: "am incercat sa acopar pagini cu calcule absurde". Desi, obisnuit cu ideea ca va ramane repetent, Vanciu i-a "pedepsit filozoficeste" - "ne-a promovat pe toti".
- SFARSITUL PARTII I -

Partea a II -a
I. MANSARDA Partea a doua a romanului incepe cu prezentarea cadrului in care adolescentul petrece cea mai mare parte a timpului sau - mansarda. Aceasta ii ofera protectie, in dorinta sa trecatoare de izolare, de cufundare in lectura. Ideea scrierii unui roman ramane obsesiv in mintea sa, dar intarzie a se concretiza: "...Ce sa scriu, ce sa scriu ca sa uit tristetea? Poate chiar Romanul adolescentului miop il voi scrie din acelasi indemn. Dar nu trebuie sa ma gandesc. Nu trebuie sa ma gandesc, ci sa scriu". Autorul surprinde, prin fereastra mansardei sale, cursul vietii vecinilor sai: "doi tineri, pe care nu-i cunoaste nimeni". Adolescentul priveste viata lor linistita, sum "sotul aduce prajituri la amiazi" si "sotia pregateste ceaiul pe o masuta joasa". Citind pana tarziu in noapte, observa cum lumina se aprinde si se stinge brusc in "iatac". Toate acestea il fac sa adoarma, dispretuindu-si "bland" vecinii. In final, face o confesiune. Marturiseste cititorului sentimentele fata de lacasul sau, fata de mansarda. "Nimeni nu stie ca eu m-as sufoca respirand alt vazduh decat acela al odaitei in care am invatat slovele pe o tablie de carton. Cand ma intorc din strada, mangai cu ochii zidurile". Incertitudinea viitorului il sperie - "Ce se va intampla daca mansarda va fi stapanita de altul!?...".
II. "MUZA" - SOCIETATE CULTURAL - DRAMATICA Acest capitol prezinta amplu, activitatea societatii din care autorul facea parte atunci. Societate cultural-dramatica, Muza, "tine sedinta in fiecare sambata, de la patru la opt". Incantat ca, in ultima vreme aceasta societate cunoscuse un avant puternic, adolescentul participa si lucra cu entuziasm: "muzica, discutii, conferinte, declamatii, piese de teatru. La sfarsit, ceaiul. ". Au hotarat, ca societate dramatica ce este, sa puna in scena Don Juan. Dupa pregatiri si repetitii intense, spectacolul sa dovedit a fi un real succes. Reprezentatia adolescentului este reusita, nimeni nu a observat micile incuracari si incurcarea versurilor. Insa, se creeaza o atmosfera tensionata intre Robert si Dinu, datorita faptului ca fiecare dorea sa iasa cat mai mult in evidenta. Dorinta lor ascunsa era de a impresiona pe domnisoarele prezente la spectacol. Orgoliile amandurora au avut, la un moment dat, de suferit. Insa, in final Robert biruieste. La o zi de la spectacol, liceenii afla ca "Dinu, Petrisor, Sasa, Lia, Irina fusesera exclusi din Societatea cultural-dramatica Muza".
III. FANICA In acest capitol, adolescentul povesteste cum colegul sau Fanica, "a scris o revista. Se numeste Un liceu model si se va juca la Sfantul Spiridon". Personajele sunt chiar profesorii lor, rolurile fiind impartite de autorul piesei. Autorul il va juca pe Toivinovici, "poate pentru ca am parul rosu si cunosc formulele seriilor aciclice". Experientele sale anterioare, ii alungau orice fel de emotii. Unul dintre cuplete este dedicat elevului bolnav de galbinare din cauza chimiei, lucru real, devenit comic tocmai prin coincidenta dintre culoarea bolnavului si specificul multor substante ale acestui obiect de studiu. Povesteste si despre plimbarea la Valea Calugareasca, la via lui Morariu. Desi acesta ii anuntase "ca vor fi culegatoare tinere si must", baietii nu s-au aratat prea incantati la final. Culegatoare au fost din belsug, insa baietii nu au putut profita "pentru ca parintele lui Morariu a ramas, tot timpul, langa noi".
IV. DOMNUL REDACTOR Domnul Leontescu, redactorul ce poarta numele capitolului, lucreaza la o revista unde adolescentul trimitea constant articole, care erau si publicate. Insa, invocand o "afacere familiala" tanarul se invoieste de la ora de gimnastica cu scopul de a-i face o vizita domnului Leontescu: "Am alergat acasa ca sa-mi schimb tunica si sa-mi las sapca. Domnul Leontescu ma stie student". Nefiind la prima incercare de a obtine un onorariu ("Intr-o zi am precizat: pentru douazeci de articole, cate publicasem pana atuncim ceream cinci sute de lei. Douazeci si cinci de lei de articol."), si cunoscandu-l pe domnul redactor de "asta-vara" porneste increzator spre redactie. "In ziua aceea nu i-am pomenit nimic de onorariu", marturiseste adolescentul, insa nici cateva saptamani nu a indraznit acest lucru. Cu toate acestea, el ii tot "fagaduia" articole. Chiar dupa cateva insistente, raspunsul ce l-a primit nu era unul incurajator: "Am vorbit. Se face. Iti spun eu ca se face. I-am spus dlui director cum stau lucrurile...". Gandurile ce ii ravaseau mintea in acel moment, simtindu-se "dezgustat si obosit", chiar de se stia un talent -putand sa scrie despre orice - lua o decizie. "Ma umilisem mult si fara nici o izbanda. [...] Dar de astazi mi-am fagaduit solemn sa nu mai trimit nimic dlui Ilie Leontescu. Desi am talent cu carul. Si desi ma cunoaste el si as putea scrie orice..."
V. NOIEMBRIE Soarele de noiembrie, trist in aceasta perioada a anului, marcheaza parca lipsa de vitalitate a personajelor dintr-un oras cu o mitologie inca nedescoperita: "In dupa-amiaza aceasta de noiembrie, sunt trist". Melancolia il cuprinde pe de-a intregul ca o mana ce ta strange. Trist, adolescentul incearca sa redevina fiinta puternica si hotarata de alta data: "Hotarat ca o stanca, incruntat, cu ochii inclestati de tinta, cu buzele strivite de furie, cu pumnii stransi gata de a se pravali si a-mi indurera carnea". Prin minte ii trec momentele in care, prin durerea trupului devenea stapanul propriului sau suflet. Se simtea mai puternic, cand se forta sa faca ceva, cu ajutorul durerii fizice: "Cand imi alungam somnul cu pumnii. Cand citeam pana ce-mi lacramau ochii si ma usturau pleoapele". Si spre mirarea cititorului, adolescentul considera cele mai frumoase zile zilele in care se biciuia. Marturiseste cu seninatate, incercand sa miste pe autor, sa-l socheze cu gandirea sa: "Pastram franghia dupa un raft cu carti. In fiecare noapte, inainte de a stinge lampa, incepeam sfertul acela de dulci si dureroase desfatari". "Urma, apoi, o clipa de extaz." A renuntat la acest obicei si, cum chiar el marturiseste:" "Mi-am cautat si eu, ca toti oamenii slabi, prieteni". Chiar si asa, el tine la prietenii sai, iar o eventuala despartire il doare. "Melancolia a fost izgonita de amintiri", amintiri care l-au scos din lumea in care tristetea il tarase. Acum a redevenit el, adolescentul de saptisprezece ani, cu preocupari stintifiice.
VI. REPETITII Viata liceului se scurge cu exactitatea unui ceas elevetian, gasindu-si masuratoare in repetitiile pentru spectacolul "Un liceu model". Profesorii, erau si ei alaturi de actori, impartasindu-le macar o farama de entuziasm. Unii elevi sunt mai expansivi, altii mai timizi, dupa cum este firea fiecaruia. Toate aceste impresii sunt culese de scriitor de la fereastra mansardei prin care se strecoara lumina unui nou inceput. "Ne adunam in sala de muzica. In banci, in afara de "actori", se mai gasesc cativa baieti care ne dau ajutor. Minculescu, din clasa a VIII-a, vine printre cei dintai." Scenele care se repeta, dau o oarecare bataie de cap regizorului ("Regizorul este Dl Filimon, de la Teatrul National"), datorita lipsei acute de dictie a lui Pake. In acelasi timp si in acelasi loc, dl Boloveanu ar fi trebuit sa-si faca repetitiile cu fanfara. Insa acesta incearca, fara succes, sa-i atraga pe elevi. Ba chiar, "cate unii, mai rautaciosi, fac observatii cu glas tare, ca sa-i auda si dl Boloveanu". Actorii, gasesc si o parte foarte buna in faptul ca joaca in piesa: "Profesorii nu indraznesc sa ne asculte. Ii mintim ca facem repetitii in fiecare zi, toata dupa-amiaza. Profesorii ne cruta. [...] Asa sunt profesorii: oameni cumsecade."
VII. DRUMUL CATRE MINE INSUMI "Drumul catre mine insumi" este capitotul in care scriitorul incearca sa patrunda intr-o lume, in care, pana acum ii era teama ca nu va reusi sa o cucereasca. Era sufletul si mintea sa. Incearca sa-si inteleaga simtirile, trairile si sentimentele: "Eu simt, deci, ca exista un singur suflet in mine. Dar cum sa ajung la el?". De mai multe ori, in alte zile de fiecare data, adolescentul incerca sa sa gaseasca si sa se inteleaga. Uneori, il intristau lucruri simple, care ii trezeau intrebari de sine (melodii, drumuri de tara marginite cu plopi, viniete risipite priun reviste). Privind in el, gaseste sentimente si conceptii contradictorii. Acest lucru il deznadajduieste in ideea de a scrie un roman: "Iata de ce nu voi putea scrie niciodata Romanul adolescentului miop, singura mea nadejde". Insa, iese din aceasta stare de continua cautare, aprinde lampa si atunci "odaita reinviaza, si cartile din rafturi imi vorbesc, iar sufletul meu se intoarce". Ramane cu regretul timpului pierdut, intristat fara motiv.
VIII. INCIPIT VITA NOVA Mircea Eliade evoca lumea liceelor din Bucuresti, cu preocupari obisnuite, in care elvii invata pe rupte, multi fara a intelege nimic. Orele de latina, spre exemplu, din care nimeni nu intelege o boaba, sunt tinute de un maestru ocultist si filozof, "de aceea se ocupa prea putin de cunostintele noastre la gramatica si ne cerceteaza mai cu placere logica si calitatea stiintei noastre". Un personaj deosebit este Bratasanu, care stie sa traduca din latina, chiar auzind fraza care se concepe ("Bratasanu cunoaste toate exceptiile si traduce orice text. Traduce chiar fara sa se uite in carte, ci numai ascultand fraza"). Dar nu stie de ce Horatius a scris "Carmen Saeculare". Chiar si asa, adolescentul nu il invidiaza pentru ca, de cand a venit la liceu, ia doar premul intai cu cununa: "De fapt, cred eu, nu stie nimic. Nu stie decat lectia." Marcu, in constrast cu el, este elevul cel mai lenes, tolerat de toti profesorii, avand insa insuficient la limba latina. Cu toate acestea, Marcu e mult mai bine informat: "a cetit pe tot Tacit, ceea ce n-a facut nici unul dintre premianti. Si a cetit multe volume de Boissier, ceea ce iarasi n-a facut aproape nimeni." IX. CU MOS-AJUNUL Unul dintre putinele capitole vesele si pline de vitalitate, adunarile baietilor in mansarda sa ii da adolescentului o stare de spirit, pe care nu o are mereu. "Incepem repetitiile sub bagheta lui Fanica." Repertoriul baietilor este bogat si contine cantece pentru fiecare tip de oameni (pentru patriotici: "Pe-al nostru steag e scris Unire", pentru casele batranesti: "A ruginit frunza in vii" si alte cantece traditonale). Aceste intalniri, ce se prelungeau mult in noapte, erau un prilej foarte bun de a comenta repetitiile pentru Un liceu model si pentru a-l barfi pe Robert :"Toti simtim o deosebita bucurie sa barfim pe Robert. Pentru ca Robert a ajuns nesuferit de cand spune ca va fi iubit in curand de o printesa." In noaptea pentru care se pregatisera intens au pornit la colindat pe la case. Unii oameni nu i-au primit, iar "baietii au fost revoltati. Au injurat pe proprietari si au iesit trantind poarta." Altii, i-au poftit chiar in casa, unde baietii au fost servitii cu ceai cu cozonac si au luat alte produse traditionale (nuci, mandarine, smochine). La sfarsit, s-au intors acasa la adolescentul miop, unde masa era pusa si vinul in pahare. Dupa ce au baut aproape tot vinul, s-au despartit si fiecare s-a dus la casa sa. Insa, scriitorul a trecut pe bunul sau prieten, Dinu, si dupa ce au stabilit o viitoare intalnire, la aniversarea lui Fanica, au inceput sa cante cu voiosie.
- SFARSITUL PARTII A II -A -

Partea a III-a
I. SAMBATA Sambata este o zi in care liceenii se plimba prin oras, impartasindu-si impresiile despre femei, despre lume in general: "De ce sa ascund? Am privit adesea, lacom, solduri si sani tainuiti. Am sorbit mireasma feminina cu ochi inghetati." Trupurile feminine sunt de toate felurile: "trupuri plapande sau provocatoare - mignone, sfioase, ipocrite - sau inalte, mandre, senine", care nu ascund nimic, care doar adumbresc. In orasul monoton, singura consolare o constituie contemplarea acestora, care, in imaginatia adolescentilor, dobandesc imaginea unor zane din povesti. Sambata nu este provinciala ca duminica, zi premergatoare inceperii unei noi saptamani de lucru, momentul de relaxare a familiilor inainte de a intra in tulburarea altor zile monotone. "Trebuie sa scriu aceasta: asteptam sambata ca pe o zi rara. Nu pentru ca e urmata de duminica, ci pentru ca sambata e ziua trupului. Robert ar spune a dragostii. Iar Poprisan, a femeilor isterice." Fara prea mult entuziasm, in fiecare sambata, mergea cu prietenii sai la cate o "casa cu felinare rosii", unde "se educa fortele masculine". Acolo alegi fata dupa bunul plac, restul se petrece fara emotii, lasi banii pe masa si pleci. Scriitorul insa era constient: aceasta nu era dragostea. Era, poate, dragostea de trup. Insa, pentru ceilalti nu conta asta. Prietenii l-au laudat, iar el a facut cinste intr-o berarie, fiind "sarbatoritul". Sambata devenea din ce in ce mai putin emotionanta.
II. PAPINI, EU SI LUMEA In "Papini, eu si lumea", se insista asupra cartii lui Giovanni Papini, "Un om sfarsit", care exprima exact starea de spirit a autorului. Tanarul Eliade este si bucuros si suparat, pentru ca scriitorul italian i-a luat initiativa a ceea ce ar fi vrut el sa scrie, dar si pentru ca l-a descris asa cum este ("L-am urat si l-am iubit o dupa-amiaza intreaga. L-am urat, pentru ca el cuvantase lumii ceea ce voiam sa cuvant eu. Si l-am iubit, pentru ca mi-a scris viata"). Intentia de identificare cu Papini este totala; adolescentul vrea sa-si formeze, insa, o alta personalitate. Hotararea de schimbare a personalitatii pare irevocabila: "In curand, voi fi altul. Voi arata celorlalti ca fluviul sufletului meu se poate revarsa si in alta matca. Voi rodi pretutindeni roade noi." Lupta se duce, in sufletul autorului, pentru crearea unei personalitati diferite, pentru a descoperi noi radacini acolo unde nu sunt. I se pare revoltator faptul ca, cititorii l-ar putea acuza de pagiat dupa ce i-ar citi cartea. Increzator sustine: "Nu mi-e teama de nimeni. Sunt gata sa dovedesc oricui aurul si bijuteriile mele. Chiar lui Giovanni Papini".
III. UN AN "A trecut un an." Adolescentului i se pare acum inutila si haioasa ideea de a scrie Romanul adolescentului miop. Intr-un an s-au intamplat multe. Drumurile celor sapte prieteni deveneau din ce in ce mai departate: "Nu mai suntem nici colegi. El (Dinu) a dat clasa a VIII-a in particular, cu Furtuneanu si Bricterian, si a cazut. Ceilalti au trecut si sunt acum la facultate. Dar Robert n-a mai voit sa se inscrie iarasi la liceu. S-a inscris la Conservator...". Recunoaste ca s-a schimbat, ca duce o viata dubla si marturiseste cu regret ca: "dupa un an, aproape toti prietenii mei au iubit. N-a scapat nimeni. Numai eu." Incearca sa se incurajeje gandindu-se ce "e dovada de virilitate". Recunoaste ca se minte, recunoaste ca sufera. Nici macar amintirile nu i-au mai ramas. Sau i-au ramas prea putine. "Dar e anul meu, e anul vointei mele, pe care eu l-am dospit cu sangele meu si l-am insufletit cu viata mea, si l-am calit cu gandurile mele."
IV. PRIETENII Jurnalul se extinde pe durata unui an intreg: un an lung, plin de reflectiile unui adolescent care traieste experimentele cele mai bizar. Prietenii se indeparteaza treptat: "Am fost atat de singur in ultimele luni, incat ma socoteam aproape fara prieteni." Revederea cu ei sta sub semnul unui bun ramas: "Pasii mei ma instrainau de prieteni, si pasii lor ma departau." Reintalnindu-se in vechea mansarda peste care timpul nu parea ca trecuse, baietii afla cu stupoare cazul lui Radu. Un caz tragic: el fugise de la internatul din Brasov "pentru ca isi stie sigur repetentia". Personajul "cu chipul lui de tobosar, miop, cu dinti lati si buze mari, crapate", "ajunsese cinic si vulgar" si nu putea manca fara sa bea tuica fuma multe tigari si "spunea anecdote stupide". Motivul pentru care nu poate sa invete il dezvaluie, neparand miscat, "pentru ca mi-a murit mama". Se lasa o tacere apasatoare in mansarda, iar baietii il considera cinic pentru ca nu-si arata adevarat suferinta. Pentru prima oara scriitorul povesteste aproprierea bacalaureatului, ce ii sperie, din pricina noului regulament. Unii spera la "tomnateca promovare", stiind de acum ca Vanciu ii va lasa corigenti. Printre ei si adolescentul miop, trist dupa despartirea de prietenii sai.
V. TRISTETI, IN VARA Acum, corigenta devenisa o certitudine sperantele ii erau indreptate spre "tomnateca promovare". Nu stia ce avea sa faca in continuare. Ar vrea sa-si stie soarta ca sa stie cum sa procedeze. Incertitudinea ii pune stapanire pe ganduri: "Voi pasi la anul la Universitate sau voi pierde luni dupa luni, dezamagit, asteptand noi examene." Retraind amintirile pastrate in caiete se simte departe de lumeea aceea descrisa, de prieteni. "Am ramas sa sfarsesc singur lupta, si dusmanii rasar din mine, multimi." Realizeaza cum insemnarile adolescentei se apropie cu pais repezi de sfarsit. Nu va mai scrie, pentru ca nu va mai fi adolescent. Romanul nu l-a inceput, iar caietele cu amintiri sunt din ce in ce mai numeroare ("Cand voi cuteza sa-mi scriu romanul? Se sfarsesc caiete dupa caiete, si fiecare poarta alata luna sau alt an."). Amintirile il napadesc, poarta suferinta in suflet ca o cruce grea ce ii apasa umerii. "Sunt obosit si trist, si sunt singur in casa aceasta, grea de amintiri. De ce ma napadesc amintirile?"
VI. MA CLATINA VANTURILE Capitolul prezinta schimbarile de mentalitate si preocupari prin care trece adolescentul. "Au trecut de mult timpurile cand chimia si insectele imi odihneau creierul. Au trecut si timpurile lui Felix Le Dantec si Haeckel, zile sfarsite inocent in fata bocalului cu tritoni, noptile istovite langa cartile cu scoarte rosii din Bibliothèque de Philosophie scientifique." Se simte altul, Jurnalul nu mai prezinta interes. Datorita schimbarilor sufletesti, adolescentul isi da seama ca "eroul ar aparea vesnic contradictoriu". Simte ca stintele care odata il fascinau (istoria, filozofia) sunt inutile. "Nu stiu daca ceea ce imi lipseste este credinta." Nu accepta credinta obisnuita in Sfinti, in Biserica, in Mantuitor. Incearca sa gaseasca adevaratul inteles pentru credinta, pentru credinta sa. "Cum as putea ajunge [...] la Isus?" In final, isi deschide in totalitate sufletul, confesandu-se: "Iata ce simt: ca sunt ridicat din mine si izbit de colturi dureroase, si lasat iar in suflet, si iarasi inaltat. Si nu stiu nimic alt, si nimic nu inteleg."
VII. BACALAUREATUL "Bacalaureatul" infatiseaza partea finala a epocii de scolaritate; dupa examenul de corigenta pentru care atat el cat si Marcu invatasera, "Vanciu biruise, dupa trei ani, invataseram matematica". Adolescentul care citise atat de mult se simte ofensat de atitudinea indiferenta a profesorilor, care il desconsidera, ii dau note mici. "Am fost cuprinsi, atunci, de febra nestapanita a lecturilor pripite, a rasfoirilor nervoase, a memorizarilor, a fiselor, a sublinierilor cu creion rosu." In timpul probelor de oral, isi amintea lecturile sale stintifiice si anii petrecuti in laborator. Elevul este singur in fata profesorului: "Sunt aproape trecut. Si nu simt nici o bucurie, si asta ma doare: mult, mult. Si de aceea scriu in caiet: ca sa nu uit durerea din ziua examenului meu." O farama de indoiala ii ramane insa in suflet: "Daca nu voi trece?..."
VIII. FINAL "Am scapat, am scapat!..." Capitolul "Final" consfinteste rotund, intr-o simetrie a textului, sfarsitul perioadei de liceu: "Mi-am cetit numele pe listam cu ochi tulburi. [...] M-a cuprins deodata un dor puternic de a vedea liceul unde am petrecut opt ani." Realizeaza cu nostalgie si durere ca il intristau clasele unde nu vor mai fi fete cunoscute, il intristau dulapurile cu carti de unde citise. Nu vrea sa renunte la adolescenta. Ideea de sfarsit il cutremura: "Cine ar putea intelege tristetea salbatica a acestui sfarsit pentru totdeauna?...O viata se inchide." La acel sfarsit de toamna, se hotaraste: "Eu am sa scriu Romanul adolescentului miop." Vrea sa surprinda realitatea, firesc si dramatic. Privind cum ploua incheie Jurnalul, in aceasta zi de toamna, pentru a incepe sa scrie la roman: "Pentru ca am ramas singur, m-am hotarat sa incep chiar azi Romanul adolescentului miop..."

 
 
 

124863 vizualizari Nota obtinuta: 6,9
Noteaza:    10
Versiune imprimabila Versiune imprimabila   Salveaza la favorite Salveaza la favorite   Trimite prin Yahoo!M Trimite prin Yahoo!M   Trimite prin e-mail Trimite prin e-mail

ComentariiComentarii (196 comentarii)
Nume andi a scris:

profesorii se prind daca il folosim

Nume Anonim a scris:

Referatul asta il gasesti peste tot, dar este foarte bine facut !

Nume ovidiu a scris:

foarte frumos

Nume Mateescu Irinel a scris:

tutzy, e prea lung ,imi trebuia ceva mai scurt alta data daca poti scrie si tu unul mai scurt . PLEASE , ma doare mana de la atata text ca la Salam!!!!!!

Nume diana a scris:

ajutatima si pe mn,imi trebuie caracterizarea personajelor

Nume JeORjiCa a scris:

e f smecher recomand

Nume alexutza a scris:

foarte tare poveste impresionant niki nu pot sa beau apa cat am de scris:**:*:*:*:*:*::X:X:XX:X:X

Nume diana a scris:

ii cam sec romanu.......cate pagini are romanul.....vol.1 part 1,part2 part 3....ca nu il am ...vreau sa stiu cate pagini are?

Nume andrei a scris:

e bun dar e prea lung

Nume Orocimaruu a scris:

wah.... copilu ala era chiar chinuit de sentimente..... trist :) eu ias fi propus sa se sinucida... asa cum zicea si el in unul din primele capitole... totusi relateaza viata unui adolescent asa cum e ea :) deci e un roman adevarat :P

Nume Iulian a scris:

A avut o viata super.Mersi de rezumat

Nume lordana balan a scris:

excelent roman ma impresionat foarte mult

Nume adrianos martinis a scris:

pofffffffffffffftim,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,i nasol...................rau de tot.........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nume ralukk a scris:

pffffff cat e de lung...........si dna de romana vrea sa-l scriu la mana:)):)):)):))

Nume pupamancur a scris:

nui ceea ce ma asteptam

Nume Emma a scris:

Am 12 ani credeti ca romanul adolescentului miop este potrivit pentru varsta mea? am mai citit carti de mircea eliade cum ar fi domnisoara christina si maytrei va rog sa imi spuneti REZUMATUL IMI PLACE

Nume hou a scris:

cel mai nasol roman din lume:))

Nume stanciu iulian a scris:

care e capitolul de corijenta ??

Nume Cristina-Andreea a scris:

Multumesc ,mai citisem si alte comentarii dar nu au fost atat de bune ca asta ...am retinut cv ,maine dau test sper sa ma ajute :>

Nume deea a scris:

cartea este chiar foarte frumoasa...

Nume dheea dheea a scris:

Aceaste fisa de lectura este buna dar nu este a intregului roman cu volumul al doilea cum ramane????adica daca tot faceti ceva faceti-o bn si pana la capat!!!!!!!

Nume mai conteaza a scris:

am o stare indupitabila de incomplexibilitate pentruca imi inspiri un minim de intelectualitate

Nume jolie a scris:

m-a ajutat foarte mult

Nume alex35 a scris:

foarte lung

Nume madalin a scris:

mi-a placut

Nume neg a scris:

faina cartea.... am citito si chiar mia placut

Nume skeletu a scris:

faceti tot rezumatul cu elevu dima dintra seaptea tot

Nume liviu a scris:

fain dar nu este tot mai trebuia scris

Nume alex a scris:

ba parerea mea este ca e chiar reusit dau maine test din asa ceva si-mi pune intrebari legate de tot romanul si cum nul mai tin bine minte asta ma ajuta calumea sa mil reamintesc , decat sa stau sal citesc pe tot.... e chiar reusit:P

Nume dexy:x:x:x a scris:

mda....scriu comentariu d aici si nu imi da punct inn minus:))

Nume cristi a scris:

foarte tare

Nume Darius_cdc a scris:

romanul e destul de interesant daca il intelegi la inceput nu e prea reusit dar dupa ce intra la facultate devine mult mai frumoasa cartea

Nume petryka a scris:

i-mi place comentariul dar nu am citit inca cartea

Nume Aborza a scris:

este cea mai najpa karte pe kare am citit'o iar rezumatu ii ji mai najpaaa...x-(

Nume emix a scris:

este foarte naspa romanul ,si este si mare

Nume raluca a scris:

Baii asta nu e romanul!!!! Asta e rezumatul romanului da voi sunteti mai incuiati la cap!

Nume ZZ Top a scris:

FORTA STEAUA!!!!!!!!

Nume adelina a scris:

super rezumatu sper sa fie bun pentru ca ma duc la scoala cu el sssssssssssssssssssssss nu-i spuneti lui profu

Nume Xpr3sS a scris:

si mai e si ...lung....

Nume Xpr3sS a scris:

Groaznik nu inteleg nimik e nashpa rau :D

Nume biancutza a scris:

asta e tot romanul?inca nu lam citit dar ma asteptam la cva mai cum sa zic......lung!!!

Nume byAnonim a scris:

Evident ca nu intelegeti nimic, gloata de inculti ce sunteti! Roman de 20 de pagini? Absurditatea voastra incomplexa, ma face sa scriu lucruri la intamplare sub impulsul furiei, dar renunt...

Nume Marin a scris:

e groaznik =D

Nume Marin a scris:

wow ce roman ..............sunteti de acord???

Nume Marin a scris:

Eu na`m inteles nmk....si kiar citesk bine si stiu tot nu inteleg nmk....

Nume eliza@@@@ a scris:

este cel mai ciotchii roman

Nume CoCo a scris:

Ba ce sa zic ..... e un roman fain da foarte lung si am avut o zi la dispozitie sal citesc asa ca il voi ura toata viata .Da autori astia de romane no stiut si ei sa faca romane de 10-15 pagini maxim 20 nu de sute si mii de pagini,aia so gandit numa la ei nu si la noi saraci "CITITORI VOLUNTARI FORTAT"

Nume atomick a scris:

nu inteleg romanul acesta

Nume ManneQuin a scris:

cu exceptia faptului ca este foarte amanuntit si destul de lung, a iesit de nota 10 FELICITARI;)

Nume fecioru a scris:

romanu asta ii naspaaaaaaaa>>>>nu inteleg nimic

Nume Ada a scris:

E super cartea am citito si eu si-mia palcut foarte moolt :)

Nume Benito a scris:

Nici o carte nu e proasta, Romanula dolescentului miop chiar este o carte reusita nu se poate spune nimic despre e. Doar cei care nu pot citi din cauza internetului, tigarilor etc. poate parea o carte 'naspa'. O recomand fiecariu tanar, uni pot iasi din probleme daca o citesc. Ma impulsionat sa incep sa scriu si eu carti.

Nume cistina a scris:

este un roman de varta noastra ,bun comentariu,le recomand tuturor sa-l citeasca

Nume cristina a scris:

Este un roman de varsta noastra,bun comentariu,le recomand tuturor sa-l citeasca

Nume norbyon a scris:

Naspa ca toti prosti se pot face scriitori si sa ne povesteasca tot felu de tampenii ce ne cer la scola!!!

Nume MARIA a scris:

NU MI'A PLACUT DE LOC

Nume joe a scris:

foarte frumos mi-a placut mult nu e deloc naspa

Nume D3AD_5N1P3R a scris:

mia plakut kartea,,, zuper Fisa de lektura

Nume boss.nicu68 a scris:

FOARTE LUNG........NICI NU POT SA MA GANDESC LA MES CAND CITESC

Nume leoaica a scris:

haidi de

Nume leoaica a scris:

daca nu dati o sticla d bere nu faceti nimic

Nume fes a scris:

ba tu esti cocosat

Nume bcv a scris:

e bun romanu

Nume bcv a scris:

super tare romanul era bun si un text argumentativ dupa el

Nume safary bate magarii a scris:

trebuia sa spuna si d magari ceva ca sa-i bat mai bine

Nume cata xxm a scris:

nia n auzi e o aiureala

Nume cata jvc a scris:

era o gluma e pulambir deci pa

Nume catalyn v a scris:

foarte tare cartea era bun si un text argumentativ dupa roan

Nume pawlabuzzbuzz a scris:

este un comentariu bun...este perfect ...mai ales ca daca trebuia sa citesti cartea(ca un cazul meu)..si nu reusesti so termini...este potrivit acest rezumat..explica ce e importat(cred,nu am citi decat partea I din carte:D)

Nume magdutza a scris:

fara comentarii.e super

Nume pityuka a scris:

asta este bun si rau

Nume imi a scris:

szar

Nume DT. a scris:

Este bun rezumat

Nume diana a scris:

este bun rezumatul,dar chiar mai lung nu se putea?

Nume m a scris:

naspa e rea

Nume ion a scris:

e super,nici odata nu am mai citit o asa carte e exact de virsta mea!!!!!!!!

Nume Stefania a scris:

e superba cartea..si pe cei care nu au inteles-o ii rog sa taca:P

Nume hana a scris:

DENISA si multi altii ca ea : " mia placut " se scrie -> mi-a placut:, mam uitat - > m-am uitat, etc. Cei ca voi ar trebui mai intai sa invete reguklile de gramatica ale limbii romane si abia apoi sa aiba curaj sa scrie pe net ,,,, sunteti de toata jena

Nume yulyan a scris:

am luat zece pe eseu din acest roman

Nume anonim a scris:

e ffff plictisitoare,eu va recomand sa nu o cititi:|

Nume jkhljgfkgf a scris:

nu am citit romanul, dar fisa da, si m-a ajutat mult, multani fain :) eliade a fost pessimist, si depresionist...

Nume sexy a scris:

sunteti cei mai superficiali oameni ...romanul este foarte super doar ca unii pusti nu au decat tigari, bautura si fete in minte in loc sa se relaxeze citind o carte buna...

Nume ioaa♥ a scris:

singurul lucru care mi.a placut din roman: "lupta" dintre Robert si Dinu :))

Nume Cel ce corecteaza a scris:

prof .de romana a scris: este foarte incomplet acest referat INCOMPLET nu are grade de comparatie:| lameee

Nume cosmyyyn a scris:

nu vreau sa citesc cartea asa ca caut fisa:P

Nume naspa a scris:

eu am citit unele carti de actiune care aveau cate 40-50 de pagini de descriere si nu mam plictisit dar cartea asta e extrem de plictisitoare . singurul motiv pentru care am citit-o este ca mi-a cerut la romana sa o citesc

Nume critica a scris:

da am citit dar intr-o plictiseala de... e cea mai proasta carte pe care am citito mai bine nu o scria in ochii mei si-a stricat putina reputaie pe care o mai avea ma rog gusturile nu se discuta dar parerea mea e ca o astfel de carte nu ar trebui sa fie obligatoriu de citit - e oribila-adica sa nu fie data ca tema la sc sau liceu fiinca e INGROZITOARE enorm de plictisitoare

Nume aaaaa a scris:

fff frumos romanul.am citit si eu cartea .e OK ;)

Nume genoveva a scris:

da mi-a placut foarte mult cartea prin ea am intelas sentimentele pe care vrea sa le transmita autorul pentru a-ti face operere despre o carte trebuie mai intai sa o citest.i

Nume devil teacher a scris:

asa copii miine va intreb la scoala toata cartea nu scapati voi asa usor

Nume sanda a scris:

e bine facut ma ajutat mult

Nume domnita cristina a scris:

acest roman este foarte captivant mie mia placut iliade a redat viata unui adolescent neinteles si neapreciat de colegi si profesori

Nume RebelMusiQ a scris:

Daca nu va place cartea de ce comentati,eu una am citit aproximativ 150 de pag si mi se pare o carte geniala,Eliade e un mare scriitor.....si nu e mare deloc,dar unii din voi prefera sa se joace un wow sau dota etc. in loc sa citeasca un roman bun...

Nume AlyN a scris:

e bun

Nume Ynna a scris:

ms ms mey mXo...:"> :">

Nume pisicutza a scris:

misto comentariu dar volumul doi nu il aveti :p

Nume mXo a scris:

ii dau dreptate ynnei =))=)) asta e carte pt prosti,sa scrii si sa citesti k prostu continuu la 14 ani bate la oki rau bueeyyyyyyyyyy:))

Nume Ynna a scris:

e cea mai urata si socanta carte pe care am citit'o vreodata:X...am ajuns la concluzia k autorul era un fel de "emo" in adolescenta:X

Nume fake.doll a scris:

mircea eliade este mentorul meu,ma refugiez in cartile lui de fiecare data cand prin una noua.ma fascineaza felul in care scrie si il recomand tuturor celor pasionati de literatura.cine nu a citit macar o carte de eliade nu este un iubitor de lectura adevarat,din punctul meu de vedere.tot respectul pentru cei care stiu sa aprecieze munca de-o viata a unui om care a vizitat diferite colturi ale lumii pentru ca mai apoi sa le expuna in paginile unor carti/romane.

Nume Ioshy takojiro a scris:

bun, comentariu, sper ca nu va suparati daca l-as folosii la tema la romana, am intarziat cu temele si nu mai am timp sa-l fac, mai ales ca nu am apucat a citi toata cartea, va multumesc mult

Nume crystinyk@ a scris:

chiar dak nu am citit romanul m-a ajutat sa il inteleg,parca l-am citit de nenumarate ori.mercy

Nume cosmin dintr-a 9-a a scris:

sincer chiar imi face placere sa vad ca vad ca in romania mai exista oamenii ce impartasesc o iubire profunda pentru carti.mult respect pentru ei.

Nume puya a scris:

numi place sa citesc deci orice carte ii un smnofer pt mine

Nume ady a scris:

nasol roman...numi place delok...oribil

Nume sanda a scris:

mi se pare ceva normal ca celor care nu le place sa citeasca sa li se para acest roman prea lung si plictisitor dar eu zic ca toate cartile care lea scris eliade sunt frumoase si interesante asa ca celor care nu le place nau decat sa nu citeasca nimeninu nu-i obliga

Nume Armand a scris:

maryl,nu vrei sa facem schimb de adrese de mail?poate discutam despre eliade este scriitorul meu preferat...

Nume maryl a scris:

ce-i care nu-l intelegeti pe mircea mai bine nu cititi de el . in niciun caz nu e plictisitor si naspa cum sustineti unii dintre voi . el a fost , ramane si va fi mereu un mare scriitor , a invatat ceea ce unii dintre voi din pacate nu pot sa aprecieze . am inceput sa-i citesc toate cartile pe care le prind , e idolul meu si acest roman m-a ajutat mult , am reusit sa scriu din nou , sa termin ceea ce am inceput demult .

Nume Anişoara a scris:

E fain... m-a ajutat mult... MERCY

Nume petru a scris:

foarte bun

Nume Madalinutza a scris:

Foarte frumos romanul...............ma regasesc in el.......

Nume LaRySa a scris:

e mare......................dar frumos:D

Nume Contra a scris:

Fain e putin spus :: e un roman care mai deschide mintea adolescentilor :)

Nume andy a scris:

eu am citit romanul adolescentului miop de mircea eliade acum o zi...sunt in clasa a 6-a...si ne-a dat sa citim morometii, baltagul, fratii jderi , d-astea asa mai de clasele 9-12...de liceu...imi place!!

Nume andreea+cristi a scris:

e bun comentariul dar mai scurt nu se putea

Nume andreea+cristi a scris:

e bn asa cum e facut dar pe scurt nu se poate

Nume andreea marilena a scris:

hello e prea mare volunu

Nume blondaunicata a scris:

este bun dar prea mare

Nume flory a scris:

e sooper mistoo...chiar de asta aveam eu nevoie..;))

Nume nikol......... a scris:

super naspha :-< :)) :| !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nume Cry5tyna a scris:

e FOARTE bun Eliade mi se pare unu` dintre cei mai buni scriitori romani :x eram in cl a8a cand am citit "romanul adolescentului miop" mi`a placut atat de mult incat am continuat cu Maitreyi,Domnisoara Christina:x:x:x si multe nuvele tipu` era un geniu:x

Nume paulaaa a scris:

mult mai bun e romanul"de veghe in lanul de secara"-J.D. Salinger ce m`ar interesa pe mine cum si`a petrecut Mircea Eliade timpul..

Nume madalina a scris:

e mare..........

Nume antonyo a scris:

bun rezumat bv:D

Nume dydy a scris:

eu vrau volumul 2 nu vol 1

Nume denisa a scris:

serios chiar eu cred ca e naspah cartea asta nici makar nam citito si am de facut subiectul romanul adolescentului miop cine ma ajuta akm am cautat pe net nu gasesc nik despre el doar referate..............

Nume Supercardy a scris:

geniile sa se duca in alte parte, lasati-ne pe noi, oamenii mediocrii, in pace sa copiem fise de lectura de pe internet

Nume iuga a scris:

cea mai frumoasa si mai interesanta carte:*

Nume romicy_boy a scris:

ii destul de bun...........................imi place de el................:)

Nume asdfghjkl a scris:

am lectura pbligatorie clasa a IX pfffffffffffffffffffffffff

Nume V.Pe a scris:

cam nasoala cai lunga si e si naspa dar treb sa ocitim pentru teze si bacalaoreat::))

Nume crisss a scris:

super romanul..mai ales piesa d teatru`

Nume gabii a scris:

bun rezumat

Nume gabii a scris:

o carte ratata cea mai ratata

Nume asd a scris:

cea mai naspa carte. sincer, ma dezgustat total. am citit-o pentru ca mi a trebuit la scoala

Nume tdp a scris:

foarte frumos tinetio tot asa

Nume tot eu a scris:

acest comentariu contine si amanunte ?

Nume aleee a scris:

nam citit toata cartea...ma dezgustat de la inceput,...naspa carte..

Nume lolita a scris:

faina carte! ma regasesc in ea ! credeam ca nu imi va placea dar e frumoasa cel mai mult mi'a placut capitolul "noiembrie" cred ca ma voi apuca sa citesc Maytreyi

Nume Armand a scris:

serios...te rog mergi pe strada si intreaba cine a fost mircea eliade si citeste si comentariile de mai jos...tocmai am terminat eminescu si hasdeu scrisa tot de eliade

Nume sorana a scris:

Si eu am citit multe de Eliade,intradevar este un geniu... multi stim asta Armand:)

Nume Armand a scris:

Romanul este genial si nu am citit cartea pentru nota cum sunteti voi sclavi....eliade a fost un geniu!voi niste idioti care nu i intelegi profunzimea artei lui.Ar trebui sa cititi si Maitrey tot de el este cel mai bun roman de dragoste pe care am avut ocazia sa il citesc.Cine spune lucruri de genul e prea lung si plictisitor e un incult si e demn de mila...romanul a fost scris din suferinta eterna a unui suflet neinteles de socitetea mediocra de prieteni si de parinti

Nume lera a scris:

destul de interesant

Nume 777777777777777777777 a scris:

mie mi s-a parut destul de interesant

Nume misa a scris:

bah alex se scrie cool nu cul :))))))))))))) =)))))))))))

Nume marryo a scris:

comentarii...comentarii...si iar comentariii

Nume miky a scris:

ni la dat dde citit la romana. e interesant

Nume alex a scris:

e cul

Nume oniscenco a scris:

eu am inteles totul

Nume colea a scris:

eu am inteles totul

Nume marcus a scris:

nu inteleg

Nume eNgLanD a scris:

frate e un romanu de tot cacatu X( asta imi decide si mie corigentza =))

Nume mika a scris:

mam chinuit o grmada cu acest roman. Najpa rau de tot........

Nume adinush a scris:

ma chinui d o gramada d timp sa gasesc si yo cartea dar...:-((((sper sa imi fie kt d kt de ajutor acest referat;-)

Nume Jo a scris:

ba chiar mi s'a parut foarte fain...nuj ce nu e de placut in el :)) culmea e ca desi da o gramada de detalii nu m'a plictisit :-? mie mi'a placut :P

Nume catal1n a scris:

eah!mai bine stau toata ziua decat sa ci tesc romanu asta

Nume danny a scris:

a fost fain,insa sunt unele chestii care chiar nu le-am inteles! :((

Nume vlad a scris:

nu mi-a prea placut romanu... :(

Nume extr3me a scris:

ala jj62 e vai de capu lui nui bun nici la CS si mai face comentarii ba jj62 lasa jocurile si uitate la continut cu drag colecu tau extr3me

Nume zooo a scris:

misto

Nume carmen a scris:

frumos romanul la fel si comentariul este complex bravoo

Nume biancutza a scris:

oare o sa fie bun o sa fie prima nota di semestrul 2 ;;);;);;)

Nume nicoleta a scris:

este foarte frumos romanul chiar mia placut.....

Nume georgika a scris:

este dragutz romanul la INCEPUT.cred ca o sa imi placa

Nume Eu a scris:

f incomplet:(( nu mie de folos:))

Nume papini a scris:

buna cartea , dar nu am inteles ultima parte

Nume dyana a scris:

frumos roman....dar nu inteleg dc trebe sa ma asculte pe mn din el...=))))

Nume marian a scris:

naspa

Nume paula a scris:

pierdere de timp:))

Nume brunetiXxX a scris:

nu mi`a placut romanaul... beachh,,,,,, lung sh fara sens....

Nume jbhdfgdj a scris:

prea lung si urat......nu va pierdeti timpul cu el.....va spun de pe akm

Nume zeqter a scris:

naaaaaaa nu i fain de lok romanu

Nume deni a scris:

fain...

Nume Piticutza a scris:

e superb romanul cei care nu lau citit sa-l citeasca si sincer mie mia placut scena VII partea II drumul catre mine insumi frumos comentariu dar poate dak mai scriai si tu parerea ta era mai sweet

Nume raul a scris:

lung rau tovarasi lung

Nume reea a scris:

frumoasa cartea ,dar nu am citit-o la trimp:))

Nume scandalos a scris:

ce sa zic nush nik de romane nu le am ..da am nevoie de el ...

Nume night_se2000@yahoo.com a scris:

nice roman

Nume pyty a scris:

prea mult si prea plictisitor

Nume das a scris:

Imi place foarte mult cum scrie Mircea Eliade:) mai ales Maytreyi de la romanu ala am inceput sa citesc Mircea Eliade:). . acum citesc Romanul adolescentului miop

Nume Pavlic a scris:

imi va lua foarte mult sa citesc carte mai bine citesc comentariul

Nume andreutza_cris92 a scris:

ma bucur k sunt copii care inca citesc romane.

Nume Buzaeanu a scris:

e bine da' cam mult. in rest ok

Nume andreiutza a scris:

mia placut si ma ajutat mult ms:*

Nume alexutza a scris:

naspa romanul

Nume 1ul1an a scris:

e foarte naspa cu ideile lui de prost gust

Nume oana a scris:

frumos roman

Nume addrey a scris:

fain:P:P:P:P:P

Nume @l3XoOtS@ a scris:

foarte frumos romanul....mai bine va apucati sa cititi cartea decat acest comentariu;)!!!!!!

Nume jimmy a scris:

naspa rauvde tot comentariul

Nume Jonny a scris:

crek il rodea foarte tare plictiseala si lenea pe asta...decat sa invete mai bine scrie romane...

Nume flor3 a scris:

mm da naspa

Nume prof .de romana a scris:

este foarte incomplet acest referat

Nume r a scris:

e super faina cartea:X:X am citito si eu:X

Nume SORAk a scris:

mi-a placut mult ..........felicitari

Nume matei a scris:

naspa

Nume malina a scris:

fain comentariu





Ultimele articole
Vezi descrierea  Comentariu literar O scrisoare pierduta
Vezi descrierea  Comentariu literar "Noaptea de Decemvrie" de Alexandru Macedonski
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR IUBIRE, BIBELOU DE PORTELAN DE ION MINULESCU
Vezi descrierea  Comentariu literar "Ce e amorul?" de Mihai Eminescu
Vezi descrierea  Descrierea Moldovei de Dimitrie Cantemir - prima carte de idei din cultura romana
Vezi descrierea  Comentariu literar "Pescarul Amin" de Vasile Voiculescu
Vezi descrierea  Mitul jertfei zidirii
Vezi descrierea  Femeile din teatrul modern romanesc
Vezi descrierea  Familia in romanul Morometii de Marin Preda
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR ZODIA CANCERULUI SAU VREMEA DUCAI VODA DE MIHAIL SADOVEANU
Vezi descrierea  COMENTARIU LITERAR CIOCOII VECHI SI NOI CARACTERIZARE DINU PATURICA, TIPUL PARVENITULUI
Vezi descrierea  Comicul din "O scrisoare pierduta"



Joaca Subzero
Joaca Subzero
Joaca Super Mario
Joaca Super Mario
Joaca The Blade
Joaca The Blade
Joaca Zombie Tower
Joaca Zombie Tower
Joaca Zooclan
Joaca Zooclan