ANALIZA STATISTICA A REZULTATELOR EXAMENULUI DE BACALAUREAT 2010


Articole similare: ANALIZA STATISTICA, REZULTATE, EXAMEN, BACALAUREAT 2010




ANALIZA STATISTICA A REZULTATELOR EXAMENULUI DE BACALAUREAT 2010


O intreaga discutie se poate deschide aici. Cele de mai sus reprezinta rezultate statistice reci, impersonale.

In cazul examenului de bacalaureat procentul de nepromovare ar trebui sa fie insa (2+5+9+15+19)/100=50%, deoarece media minima de promovare este 6.

Examenul de bacalaureat este gandit sa masoare un complex de competente, in  cateva arii curriculare, competente presupuse   a asigura absolventilor de liceu insertia in piata muncii sau intrarea in invatamantul superior. Deci nu performanta la o singura disciplina, la alegere.

Se poate argumenta ca o anume serie de elevi poate fi asa de bine pregatita incat procentul de promovare sa fie 99%, cum a fost anul trecut in judetul Mehedinti.

In primul rand, ca o serie formata din doua sute de mii de subiecti nu poate fi, integral, foarte bine pregatita, pentru ca inclinatiile, potentialele si resursele subiectilor sunt diferite intre ele.

In al doilea rand realitatea cruda spune altceva. Toate evaluarile internationale si europene ne plaseaza la coada clasamentelor in materie de educatie si formare profesionala, incat si procentul de promovare de 50% pare exagerat. Mediul de afaceri de la noi si evaluari interne independente spun de asemeni ca educatia noastra este reprezentata de insule de excelenta intr-o mare de mediocritate. Si atunci, cui serveste minciuna unui bacalaureat promovat cu 80-99%? Doar celor care doresc sa ascunda lipsa de performanta a scolii romanesti si incasarea unor salarii nejustificate prin prisma calitatii rezultatelor.

Conteaza si cum sunt gandite subiectele examenului.  Se pot elabora subiecte care sa ceara  candidatilor  doar socoteli cu cele patru operatii (fara zecimale) si atunci promovarea va fi aproape de 100%(!), sau stapanirea unei limbi asiatice (japoneza sau chineza) si atunci promovarea se apropie de 1-2%.

La examenele noastre, din fericire, subiectele sunt judicios alese.  Fractura se produce pe parcursul derularii lor, la supraveghere si, mai putin, la corectare.

An de an examenul de bacalaureat a fost insotit de scandaluri imense, anul acesta culminand cu arestari si cel putin 6-7 dosare penale, ceeace ar putea reprezenta doar varful aisbergului dar si un prim semnal de corectare a sistemului.

Iata, prelucrate statistic, rezultatele de la examenul de bacalaureat din 2010, inainte de rezolvarea contestatiilor. Din pacate, absenta notelor mai mici de 5 din raportarile oficiale face dificila analiza in aceasta zona. In consecinta, am utilizat doar estimatii ale freventelor lor, in ipoteza respectarii repartitiei lor normale

 

Prima concluzie este ca abaterea majora de la distributia corecta a mediilor demonstreaza fara tagada cel putin doua lucruri: un examen incorect si o eterogenizare transanta a populatiei scolare candidata la BAC. Deja la BAC nu mai participa o populatie scolara omogena, cum ar fi normal intr-un sistem nepertubat extrem de grav, ci un amestec de doua categorii: "capabili si pregatiti", respectiv "incapabili sau nepregatiti". Asa se explica de ce curba notelor la BAC are doua "cocoase".

Absenta notelor de la proba de sport si de la probele orale n-au mai permis insa "trecerea" usoara peste baremul minim de 6, astfel incat un procent de 7% dintre candidati au cazut desi aveau note peste 5 la toate probele. Adaugat la procentul de 69% de promovati de anul acesta, rezulta un procent foarte apropiat de cel din anii trecuti, 76-79%.

Tot din desen apare clar  deplasarea masiva spre dreapta a mediilor mari, comparativ cu distributia corecta. Foarte grav este faptul ca un procent de 43%   dintre candidati sa obtina medii intre 8-10, in timp ce distributia normala arata ca doar maximum 16% dintre candidati ar fi trebuit sa obtina aceste note. Explicatia consta in miza enorma a mediilor mari: accederea pe locurile fara taxe de la invatamantul superior. Si atunci presiunile, insotite de "vanzarea-cumpararea" notelor, au fost enorme, multi profesori angrenati in examen n-au rezistat tentatiilor.

Cum pot fi explicate diferentele de pana la 40 de puncte procentuale, intre procentele de promovare ale judetelor "fruntase" (Suceava, Constanta, Mehedinti, Hunedoara, Caras-Severin, Bihor) si cele ale "codaselor" (Ialomita, Galati, Dambovita, Calarasi)?

Ce poate deosebi atat de mult doua judete dunarene, Mehedinti si  Galati,  care in 2009 au inregistrat procente de promovare de 99%, respectiv 58%, iar in 2010, 82%, respectiv 50%? Si vorbim de populatii de mii sau zeci de mii de candidati, care se inscriu perfect in legile statisticii. Explicatie nu poate fi decat una singura: in judetele "fruntase" s-a instaurat o cultura a fraudei, a coniventei, vinovate sau nu, dintre profesori si candidati.

(O ultima stire data de agentii ne informeaza ca 68 de profesori din Botosani sunt cercetati de Parchet pentru frauda la Bacalaureat).

In judetele codase, fara a exclude complet actele de coruptie si/sau de frauda, nu s-a  amorsat  un sistem organizat de promovarea ilegala a examenului.

Partea distractiva, daca n-ar fi trista, este ca fiecare ministru care organizeaza un examen de bacalaureat se lauda  ca, sub bagheta sa, examenul a fost cel mai corect din istorie!

Prof. Stefan VLASTON, Presedinte EDU CER

 
 
 

2268 vizualizari Nota obtinuta: 5,88
Noteaza:    10
Versiune imprimabila Versiune imprimabila   Salveaza la favorite Salveaza la favorite   Trimite prin Yahoo!M Trimite prin Yahoo!M   Trimite prin e-mail Trimite prin e-mail





Ultimele articole
Vezi descrierea  A Treia Scoala de Vara de Medii Virtuale din Romania - "Virtual Heritage Edition"
Vezi descrierea  Participarea ministrului Remus Pricopie la Congresul Asociatiei Generale a Invatatorilor din Romania (AGIR0)
Vezi descrierea  UNICEF si Carrefour ajuta copiii sa mearga la scoala
Vezi descrierea  O altfel de tabara - matematica, creatie si dezvoltare personala
Vezi descrierea  Noile manuale pentru clasa I propun metode inovatoare de invatare
Vezi descrierea  Comunicat de presa: Olimpicii romani au cucerit patru medalii la Olimpiada Balcanica de Informatica pentru senioriComunicat de presa: Olimpicii romani au cucerit patru medalii la Olimpiada Balcanica de Informatica pentru seniori
Vezi descrierea  Romania a fost premiata cu doua medalii de aur, una de argint si una de bronz la Olimpiada Internationala de Geografie
Vezi descrierea  Comunicat de presa: Peste 63.000 de candidati s-au inscris pentru sustinerea examenului de Bacalaureat in sesiunea august - septembrie 2014
Vezi descrierea  Comunicat de presa: Ministerul Educatiei Nationale a selectat noua oferte de manuale pentru clasele I si a II-a, propuse de participantii la licitatie
Vezi descrierea  Calendar scolar 2014-2015: Vezi structura anului scolar 2014-2015
Vezi descrierea  Doua medalii de aur, trei de argint si doua mentiuni - acesta este bilantul elevilor romani care au participat la Olimpiadele Internationale de Chimie si de Lingvistica
Vezi descrierea  DEFINITIVAT 2014. 63,35% dintre candidati au promovat examenul national de definitivare



Joaca Subzero
Joaca Subzero
Joaca Super Mario
Joaca Super Mario
Joaca The Blade
Joaca The Blade
Joaca Zombie Tower
Joaca Zombie Tower
Joaca Zooclan
Joaca Zooclan